- نوشتهها
- 1,307
- پسندها
- 899
- امتیازها
- 0
تحقیقات جنایی
قتلی در شهر رخ داده و قاتل میان ماست. سرنخهایی از قتل به کاراگاههای سازمان تحقیقات جنایی داده میشود و آنها باید تلاش کنند با استفاده از این سرنخها مدرک اصلی و آلت قتل را پیدا کنند و قاتل را به میز محاکمه بکشانند. اما قاتل یکی از همین کاراگاههاست و تلاش میکند کاراگاهها را گمراه کرده و از سرنخ اصلی دور کند، و اگر کسی شاهد قتل او بوده، او را از بین ببرد. با این حال، کاراگاهها تنها سه روز برای معرفی متهم به دادگاه فرصت دارند...نقشها
این بازی از ۱ جرمشناس، 1 رئیس، ۱ قاتل، ۲ همدست، 2 شاهد، 1 محافظ، 1 قربانی و 5 کاراگاه تشکیل شده است.جرمشناس: او قاتل را نمیشناسد اما مدرک اصلی و نوع آلت قتل را میداند. او باید در ابتدای بازی با دادن سرنخ به کاراگاهها، آنها را بهسوی جواب معما راهنمایی کند. در تاپیک حرفی نمیزند و با کاراگاهها برنده میشود.
رئیس: او خود دستور قتل را صادر کرده؛ قاتل و همدستانش را میشناسد و مدرک اصلی و آلت قتل را هم میداند. باید با سرنخ اشتباه، کاراگاهها را گمراه کند. او در تاپیک حرفی نمیزند و با تیم قاتل برنده میشود.
قاتل: او در پیش از بازی مرتکب قتل شده و در شروع بازی، جواب معما یعنی مدرک اصلی و آلت قتل را انتخاب میکند. او باید تلاش کند از اتهام دور بماند و کاراگاهها را گمراه کند تا به حقیقت پی نبرند. او و همدستها یکدیگرا را میشناسند.
همدستها: قاتل را میشناسند و مدرک اصلی و آلت قتل را میدانند. آنها به همراه قاتل برنده میشوند.
کاراگاهها: کاراگاهها هر کدام باید تلاش کنند با استفاده از سرنخها، قاتل را پیدا کنند و به حقیقت، شامل مدرک اصلی و آلت قتل پی ببرند. آنها میتوانند قاتل، مدرک اصلی و آلت قتل را حدس بزنند و درصورتی که بتوانند درست حدس بزنند، تمامی آنها (به همراه جرمشناس، شاهد، محافظ و قربانی) برنده خواهند شد.
شاهدها: در این دور 2 شاهد داریم. یکی از آنها که شاهد اصلی است، قاتل را در زمان قتل دیده و دیگری (شاهد گمراه)، قربانی را به اشتباه در زمان قتل دیده است. شاهدها نمیدانند که اصلی هستند یا گمراه و باید از سرنخها به این نتیجه برسند. شاهد باید تلاش کند مخفی بماند زیرا در درصورتی که پرونده حل شده و قاتل لو برود، قاتل با حدس صحیح و کشتن شاهد برنده خواهد شد و شاهد به همراه سایر کاراگاهها (اعم از شاهد، قربانی و محافظ) و جرمشناس بازی را میبازد.
قربانی: در زمان نادرست در مکان قتل توسط یکی از شاهدها دیده است و آن شاهد (شاهد گمراه) به اشتباه فکر میکند که قربانی قاتل است.
محافظ: فقط شاهد اصلی را میشناسد و هیچ اطلاعی در مورد قاتل یا سایر نقشها ندارد. وظیفه او حفاظت از شاهد است که لو نرود.
وسایل
هر کدام از بازیکنان (به جز جرمشناس و رئیس) ۶ وسیله در اختیار دارند که این وسایل میتوانند مدرک اصلی و آلت قتل باشند. از این ۶ وسیله، ۴ وسیله مدرک اصلی بالقوه و ۲ وسیله آلت قتل بالقوه میباشد. هر وسیله پیش سه نفر مختلف بهصورت تکراری قرار دارد.- مدارک اصلی بالقوه:
لوازم همراه: | کلید | کابل شارژر | هندزفری | فندک |
کارتها: | کارت ملی | گواهینامه | پاسپورت | دفترچه بیمه |
زیورآلات: | گوشواره | انگشتر | دکمه | دستبند |
آثار مشکوک: | رد خون | خاکستر سیگار | اثر انگشت | بوی عطر |
- آلت قتل بالقوه: آلات قتل از دو نوع هستند که نوع اول (ردیف اول) از طریق جراحت و نوع دوم (ردیف دوم) از طریق خفگی فرد را به قتل میرساند. جرمشناس تنها میداند که نوع قتل چگونه بوده و از جزئیات آلت قتل اطلاعی ندارد.
جراحت | چاقوی جیبی | قمه | دشنه | تیغ |
خفگی | طناب | کراوات | دست خالی | بالشت |
پس از اعلام همهی وسایلی که بازیکنان در اختیار دارند به قاتل، قاتل از بین وسایل خود دو وسیله یعنی مدرک اصلی و آلت قتل را به عنوان جواب معما انتخاب میکند.
سرنخها
بعد انتخاب جواب معما توسط قاتل، ۹ دسته سرنخ اعلام میگردد. دستههای سرنخ از این قرارند:انگیزه قتل | سن مقتول | رابطه اجتماعی | حیوان خانگی مقتول | وضعیت جسد | زمان قتل | چهره مقتول | شغل مقتول | پوشش مقتول |
نفرت | کودک | خانواده | سگ | گرم | بامداد | خندان | دانشجو | تمیز |
عشق | نوجوان | دوست | گربه | سرد | صبح | وحشتزده | بیکار | کثیف |
قدرت | جوان | همکار | مرغ عشق | پوسیده | ظهر | متعجب | کارگر | بهم ریخته |
پول | بزرگسال | غریبه | طوطی | تکهتکه | عصر | دردکشیده | کارمند | عجیب |
حسادت | میانسال | معشوق | همستر | شکسته | غروب | ناراحت | مدیر | شیک |
عدالت | سالمند | رئیس | ندارد | دستنخورده | شب | بیاحساس | بازنشسته | برهنه |
نحوه انتخاب سرنخها:
مدارک و آلات قتل بدون ترتیب و به صورت مجموعهای از کلمات در اختیار جرمشناس (که فقط مدرک اصلی و نوع آلت قتل را میداند،) قرار میگیرد. یعنی او نمیداند چه مدرکی مربوط به کدام بازیکن است. برای سرنخها هم 9 ستون داریم.
جرمشناس دو سر نخ را از دو ستون انتخاب کرده و گاد آن دو سر نخ را (به طور دقیق) به رئیس اعلام میکند. رئیس از 7 ستون باقیمانده، یک سر نخ را جهت گمراهی اعلام میکند. اینها میشود 3 سر نخ ابتدایی که در فاز اول به بازیکنان اعلام میگردد.
در ادامه مرحله قبلی تکرار میشود و جرمشناس از 6 ستون باقیمانده، 2 سر نخ دیگر انتخاب میکند. گاد آنها را به رئیس اعلام کرده و رئیس از 4 ستون باقیمانده، یک سر نخ دیگر را جهت گمراهی اعلام میکند. اینها میشود 3 سر نخ دوم که در فاز دوم به بازیکنان اعلام میشود.
دقت کنید که جرمشناس سر نخهای رئیس را نمیداند و فقط میداند که آنها از چه ستونی انتخاب شدهاند.
در نهایت جرمشناس دو سر نخ نهایی را انتخاب میکند. تفاوت مهم این مرحله این است که جرمشناس سرنخها را از یک ستون تکراری (از 6 تای قبلی) و یک ستون جدید (از 3 تای باقیمانده) انتخاب میکند. وی محدودیتی در انتخاب ستون تکراری ندارد و میتواند چه از ستونهای قبلی خود چه از ستونهای قبلی رئیس، یک مورد را انتخاب کند. نهایتا گاد این انتخابها را به رئیس اعلام کرده و او از دو ستون باقیمانده سرنخ آخر خود را جهت گمراهی انتخاب میکند و سپس این 3 سر نخ در فاز سوم به بازیکنها اعلام میگردد.
توضیح مهم: تمامی سرنخها قبل از شروع بازی مشخص شدهاند و امکان تغییر آنها نیز وجود ندارد. یعنی قبل از شروع بازی، جرمشناس و رئیس از روند بازی خارج شدهاند.
روش بازی
بازی از 3 فاز تشکیل شده است که هر فاز دو روز به طول میانجامد. محدودیت پست برای هر بازیکن در دو فاز اول (4 روز اول)، روزی 3 پست هست (بدون توجه به حجم پست). محدودیت برای فاز آخر هم مجموعا ده پست هست.در ابتدای هر روز، 3 سرنخ با توضیحات گفته شده در بالا، به بازیکنان اعلام میشود. سپس بازیکنان در طول روز بحث و گفتگو کرده و سرنخهای اعلام شده را به وسایل دراختیار بازیکنان ربط میدهند.
در این دور بازیکنان باید دقت کنند که الکی حدس نزنند. به ازای هر ۲ راه حل غلط ارائه شده به سازمان، قاتل یک تیر اضافه برای قتل شاهد میگیرد.
حل پرونده
- هر روز پس از بحث و گفتگو، هر بازیکن میتواند یک جواب پیشنهادی برای حل پرونده، شامل هویت قاتل، مدرک اصلی و آلت قتل، ارائه کند.
- جوابی که بیشترین رای را بیاورد، به سازمان ارائه میشود و در صورتی که صحیح باشد، بازی به پایان میرسد، در غیر این صورت بازی ادامه پیدا میکند.
- در صورت تساوی رای بین دو یا چند جواب، جوابی به سازمان ارائه نمیشود و کاراگاهها فرصت حدس در آن روز را از دست میدهند.
- اگر یکی از بازیکنان از سه مورد (هویت قاتل، مدرک اصلی و آلت قتل) دو مورد را صحیح و یک مورد را غلط حدس بزند (حتی اگر آن جواب رای کافی نیاورد)، به قاتل فرصت شلیک (به هر بازیکنی جز خودش) داده میشود. قاتل میتواند در طول بازی از این طریق، حداکثر 2 نفر را به قتل برساند. این کار در انتهای روز و پس از فرایند حل پرونده انجام میشود.
- همچنین یک بار دربازی، یک بازیکن (جز شاهد و قاتل) میتواند جواب را گردن بگیرد. در این صورت اگر جواب غلط باشد، آن بازیکن خودش را فدا کرده و از بازی خارج میشود. شرط گردن گرفتن این است که بازیکن حداقل تایید بیش از یکسوم افراد را داشته باشد. همچنین در پایان آن روز، قاتل نمیتواند کسی را به قتل برساند.
پایان بازی
- هنگامی که جواب ارائهشده به سازمان شامل هویت قاتل، مدرک اصلی و آلت قتل صحیح باشد، قاتل یک فرصت (یا بیشتر: براساس تعداد راه حلهای غلط) برای شناسایی شاهد و کشتن او پیش از برقراری دادگاه دارد:
- اگر قاتل بتواند بهدرستی شاهد را پیدا کند، قاتل به همراه همدستها برنده میشود.
- اگر قاتل نتواند بهدرستی شاهد را پیدا کند، کاراگاهها به همراه شاهدها، محافظ، قربانی و جرمشناس برنده میشوند.
- اگر تا پایان فاز سوم پرونده حل نشود، قاتل به همراه همدستها برنده میشود.
- در پایان فاز سوم اگر پرونده حل نشده باشد، کاراگاهها، شاهدها، محافظ و قربانی میتوانند از طریق پروندهی خصوصی برنده شوند. برای پیروزی به این روش، بازیکن باید بتواند علاوه بر حل پرونده شامل هویت قاتل، مدرک اصلی و آلت قتل، هویت یکی از همدستهای قاتل را نیز بهدرستی حدس بزند. بازیکنان به این روش بهصورت تکی و جداگانه برنده میشوند و بردوباخت آنها ربطی به قاتل یا سایر بازیکنان ندارد.
توضیح مهم: در طول فاز سوم هر بازیکنی (به جز تیم قاتلها) میتواند هویت دو همدست را حدس بزند و قبل از اتمام فاز به گاد اعلام کند. اگر حداقل 5 کاراگاه بتوانند بدون خطا دو همدست را حدس بزنند، بازی فارغ از حل پرونده، با اعتراف دو همدست، به سود تیم کاراگاهها به پایان میرسد.
آخرین ویرایش: