آرش
- نوشتهها
- 850
- پسندها
- 260
- امتیازها
- 460
- مدالها
- 38
در بازی تاجوتخت، بازیکنان بازی به چهار خاندان مختلف تقسیم میشوند و تنها یک خاندان درنهایت پیروز بازی خواهد شد.
اعضای هر خاندان مشخص بوده و در بازی اعلام میشود. همچنین اعضای هر خاندان میتوانند در خارج از تاپیک با یکدیگر ارتباط داشته باشند.
بازی در تاپیک برگزار شده و بازیکنان در بازی تلاش میکنند اهداف خاندان خود را پیش ببرند و رای خاندانهای دیگر را بخرند. همچنین خاندانها میتوانند در تاپیک با یکدیگر همکاری کنند و حتی با هم در برههای از بازی متحد شوند.
پرستیژ
هر خاندان پرستیژ خود را دارد که نشانگر قدرت خاندان بوده و در ابتدای بازی 50 است. پرستیژ هر خاندان با اتفاقات مختلف ممکن است کم یا زیاد شود.
پرستیژ خاندانها قبل از شروع هر شورا محاسبه و اعلام میشود.
نفوذ
هر خاندان نفوذ خود را دارد که در ابتدای بازی صفر است و از روشهای مختلف در طول بازی به دست میآید و برای انجام کارهای مختلف مصرف میشود. نفوذ هر خاندان را تنها همان خاندان میداند و هرگز بهطور عمومی اعلام نمیشود.
وفاداری
هر خاندان در ابتدای هر فاز تصمیم میگیرد که به خاندان حاکم وفادار بماند یا با آن دشمن شود. وفاداری یا دشمنی خاندانها اعلام نمیشود و فقط خود خاندان از آن خبر دارد. وفاداری یا دشمنی در شرایط مختلف برای خاندان سود و پرستیژ به همراه دارد.
خاندانی که با خاندان حاکم دشمن میشود، تا زمان محکوم شدن خودش یا برکنار شدن خاندان حاکم، نمیتواند دشمنی خود را پس بگیرد و وفادار شود.
خاندان حاکم
در ابتدای بازی یک خاندان به عنوان خاندان حاکم انتخاب میشود و تا زمانی که از حکومت برکنار شود حاکم میماند.
خاندان حاکم در هر فاز مقدار مشخصی امتیاز تاج دریافت میکند که مقدار آن به فاز بستگی دارد و با جلو رفتن بازی بیشتر میشود. همچنین خاندان حاکم قدرتهایی دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.
شورای خاندانها
در هر فاز شورای خاندانها برگزار میشود و اعضای تمام خاندانها با مشورت سعی میکنند خاندان دشمن و خیانتکار را پیدا کنند.
هر خاندان به نسبت پرستیژ خود در شورای خاندانها قدرت رای دارد (هر ۱۰ پرستیژ ۱ رای) و میتواند قدرت رای خود را بین آرای مختلف تقسیم کند. در نهایت یک خاندان به خیانتکاری محکوم میشود.
نتایج شورای خاندانها
از خاندان محکومشده ۱۰ امتیاز پرستیژ کم میشود.
اگر خاندان وفادار محکوم شود، خاندانهای دشمن 50 امتیاز نفوذ میگیرند و از خاندان حاکم نیز 5 پرستیژ کم میشود.
اگر خاندان دشمن محکوم شود، خاندان حاکم ۵ پرستیژ و خاندانهای وفادار ۱۰۰ امتیاز نفوذ میگیرند.
اگر خاندان حاکم به عنوان خاندان خیانتکار محکوم شود، آن خاندان از حکومت برکنار شده و شورای انتقال قدرت برگزار میشود.
در هنگام انتقال قدرت، هر خاندان به ازای هر فاز که با خاندان حاکم سابق دشمنی کرده است ۵ پرستیژ دریافت میکند.
شورا همچنین میتواند رای به صلح دهد و خاندانی را محکوم نکند، در این صورت ۱۰ پرستیژ به خاندان حاکم و ۵۰ نفوذ به سایر خاندانها داده میشود.
تساویشکن
درصورت تساوی آرا در شورای خاندانها برای انتخاب خاندان محکوم شده، ملاک ابتدا پرستیژ بیشتر، سپس تاج بیشتر و درنهایت قرعه خواهد بود.
شورای انتقال قدرت
در ابتدای بازی و همچنین هنگامی که خاندان حاکم از حکومت برکنار شود، شورای انتقال قدرت برگزار میشود.
در شورای انتقال قدرت، هر خاندان (بهجز حاکم سابق) بهنسبت پرستیژ خود قدرت رای دارد (هر ۱۰ پرستیژ ۱ رای) و میتواند قدرت رای خود را بین آرای مختلف تقسیم کند. در نهایت یک خاندان بهعنوان حاکم بعدی انتخاب میشود.
نتایج شورای انتقال قدرت
هر خاندانی که به حاکمیت خاندان حاکم جدید رای داده باشد (یعنی بخش اعظم آرای خود را به آن خاندان اختصاص داده باشد) ۵ پرستیژ دریافت میکند.
تساویشکن
درصورت تساوی آرا در شورای انتقال قدرت برای انتخاب خاندان حاکم جدید، ملاک ابتدا تاج کمتر، سپس پرستیژ بیشتر و درنهایت قرعه خواهد بود.
فعالیتهای خاندانی
خاندانها در پایان فاز میتوانند با استفاده از نفوذ و پرستیژ خود فعالیتهایی انجام دهند که برخی از آنها (که ستاره دارند) با ذکر نام خاندان و نوع فعالیت و هدف آن در تاپیک اعلام خواهد شد. خاندانها در صورت داشتن نفوذ کافی، میتوانند در یک فاز چند فعالیت انجام دهند.
⭐️مساعدت: خاندان حاکم در انتهای هر فاز باید با مصرف 50 امتیاز نفوذ، به یک خاندان دیگر 5 پرستیژ اضافه کند، در غیر این صورت ۵ پرستیژ از خودش کم میشود.
⭐️جشن: هر خاندان میتواند با مصرف 100 امتیاز نفوذ، جشنی برپا کرده و ۵ پرستیژ دریافت کند.
⭐️ازدواج: هر خاندان میتواند با مصرف ۵۰ امتیاز نفوذ، به یک خاندان دیگر پیشنهاد ازدواج بدهد. اگر خاندان مقابل نیز همینکار را بکند، هر دو خاندان ۵ پرستیژ دریافت میکنند.
⭐️جنگ: هر خاندان میتواند با مصرف 50 امتیاز نفوذ، به خاندان دیگری حمله کند. بین این دو خاندان، خاندانی که نفوذ بیشتری داشته باشد برنده میشود و ۵ پرستیژ دریافت میکند. خاندان بازنده جنگ نیز ۵ پرستیژ از دست میدهد.
جاسوسی: هر خاندان میتواند با مصرف 50 امتیاز نفوذ، از امتیاز نفوذ یک خاندان دیگر در پایان فاز (پس از انجام فعالیتها) باخبر شود.
جذب نیرو: هر خاندان میتواند با مصرف ۵ پرستیژ، به انتخاب خود، یا در همان فاز ۵۰ امتیاز نفوذ، یا در فاز اول بعد از آن ۱۰۰ امتیاز نفوذ، و یا در فاز دوم و بعدتر از آن، 200 امتیاز نفوذ دریافت کند.
تخریب: هر خاندان میتواند با مصرف ۵۰ امتیاز نفوذ، خاندان دیگری را تخریب کرده و ۵ پرستیژ از آن خاندان کم کند.
تاج
خاندان حاکم در انتهای هر فاز تاج دریافت میکند. تاج دریافت شده به شمارهی فاز بستگی دارد، بدینشکل که در ۵ فاز اول ۱ تاج، در ۵ فاز دوم ۲ تاج، در ۵ فاز سوم ۳ تاج و در ۵ فاز چهارم ۴ تاج به خاندان حاکم تعلق میگیرد. بنابراین بازی حداکثر ۲۰ فاز و درمجموع ۵۰ تاج خواهد داشت.
تعیین خاندان پیروز
هر خاندانی که ۲۵ تاج یا بیشتر داشته باشد، برندهی بازی خواهد بود.
درصورتی که تا پایان بازی هیچ خاندانی به ۲۵ تاج نرسد، خاندانی که تاج بیشتری دارد برندهی بازی میشود. در صورت تساوی، ملاک پرستیژ بیشتر است.
درصورتی که یک خاندان روی کاغذ امکان برد نداشته باشد، از بازی حذف میشود.
- شورای خاندانها برگزار میشود و در نهایت با رایگیری یک خاندان محکوم میشود.
- تغییرات پرستیژ و نفوذ خاندانها محاسبه و اعلام میشود.
- اگر خاندان حاکم محکوم شود، شورای انتقال قدرت برگزار میشود و با رایگیری یک خاندان حاکم میشود.
- فعالیتها با استفاده از نفوذ انجام شده و نفوذ جدید محاسبه میشود.
- خاندانها انتخاب میکنند وفادار یا دشمن باشند.
- تغییرات پرستیژ خاندانها محاسبه و اعلام میشود. فعالیتهای اعلامی اعلام میشوند.
- تاج خاندان حاکم دریافت میشود.
نکته: دقت کنید که بازی در فاز صفر از شورای انتقال قدرت (مورد ۳) آغاز میشود.
آخرین ویرایش توسط مدیر: