نقشها
[BOX=crimson] ?? ??مافیا[/BOX]
[rolecard=#222222,gun3,تفنگساز]
بازیگردان سایهها: تفنگساز مهمترین نقش بازیست. سایر اعضای مافیا را نمیشناسد و آنها نیز او را نمیشناسند. تفنگساز همراه مافیا میبرد اما در شمارش تعداد مافیا برای رسیدن به حدنصاب پیروزی، محاسبه نمیشود. درصورتی که تمام اعضای مافیا زودتر از تفنگساز بمیرند، تفنگساز تبدیل به نقش فرعی شده و با ورود به ۴ نفر پایانی بازی، به شرط مرگ حداقل یک شهروند بعد از مرگ آخرین مافیا، تفنگساز بهتنهایی برنده بازی میشود.
دلال اسلحه: هر شب به یک نفر، تفنگ میدهد. نمیتواند ۲ شب پیاپی به یک نفر تفنگ بدهد. نمیتواند به هیچکس بیش از ۲ بار تفنگ بدهد (مگر شخص دیگری در بازی نمانده باشد که کمتر از ۲ بار تفنگ دریافت کرده باشد). در فاز روزِ بعد از دریافت تفنگ، شخص میتواند تفنگ را شلیک کند و هدف خود را بکشد. در صورتی که فرد از تفنگ استفاده نکند، تفنگ منفجر شده و خودش میمیرد (مگر معجون داشته باشد).
صدای تیر: در ابتدای هر فاز حضور یا عدم حضور تفنگ در بازی اعلام میشود. همچنین در صورت شلیک تفنگ، مشخص میشود که چه کسی شلیک کرده است.
تفنگ مرجوعی: تفنگساز نمیتواند به طور مستقیم به خود تفنگ بدهد، اما اگر به درویش تفنگ بدهد، تفنگ به خود تفنگساز برمیگردد و میتواند در فاز روز بعد، از تفنگ استفاده کند (این جابهجایی به تمام اعمال نقشهای دیگر از قبیل دزد، داروغه و کدخدا اولویت دارد).
همقطاران: قتل تیمی مافیا نمیتواند تفنگساز را بکشد و گروگانگیری و تیزی چاقوکش نیز روی او تاثیری ندارد.
ناامنی: در هر فاز روزی که تفنگ در بازی باشد، مراسم اعدام برگزار نمیشود و اعدامی نداریم.(بعد از مرگ تفنگساز، مافیا دیگر نمیتواند به کسی تفنگ بدهد و تفنگ بهطور کل از بازی حذف میشود.)
[/rolecard]
[rolecard=crimson,thief,دزد]
سرقت: هر شب یک نفر را انتخاب میکند که از او دزدی کند. درصورتی که فرد هدف در آن شب تفنگ دریافت کرده باشد یا معجون محافظت داشته باشد، دزد آن را میدزدد و خودش استفاده میکند. (میتواند با دزدیدن معجون، بیش از یک معجون داشته باشد و بعد از مرگ او، باقی معجونها بین سایر اعضای مافیا تقسیم میشود.)
اعتیاد: بعد از مرگ تفنگساز، دزد دائمالخمر شده و بیگناهان را معتاد میکند، به این صورت که هر بیگناهی (جز کدخدا) او را هدف قرار دهد، بینقش میشود. خود فرد از بینقش شدنش مطلع نمیشود. همچنین مانند ساقی میتواند هر شب یک نفر را مست کرده و جلوی ایفای نقشش را بگیرد.
جای خالی: بعد از مرگ دزد، یکی از اعضای مافیا میتواند نقش خود را به دزد تغییر دهد.[/rolecard]
[rolecard=crimson,knife,چاقوکش]
گروگانگیری: هر شب میتواند یک نفر را گروگان بگیرد. در صورت مرگ در فاز روز و فاز شبِ بعد، کسی که گروگان گرفته نیز با او میمیرد.
عامل اخلال امنیت: چاقوکش نمیتواند داروغه را گروگان بگیرد و داروغه از تلاش او برای گروگانگیریاش مطلع میشود. در صورتی که شکارچی را گروگان بگیرد، از کمین کردن شکارچی جلوگیری میکند.
تیزی: چاقوکش میتواند یک بار در بازی تیزی خود را از جیب دربیاورد. در این صورت تمام خصوصیات نقش خود را از دست میدهد و از آن پس تفنگ و معجون نیز نمیپذیرد اما در صورت اعدام، به انتخاب خود یک نفر از کسانی را که به او رای دادهاند میکشد.
زور بازو: هنگام شلیک تفنگ بهدست چاقوکش، هیچچیز نمیتواند جلوی مرگ هدف را بگیرد و معجون نیز تاثیری ندارد.
[/rolecard]
[ROLECARD=Crimson,hat,شعبدهباز]
جعل:هنگامی که تفنگ دست یکی از اعضای مافیا بیافتد، شعبدهباز میتواند یک نفر را انتخاب کرده و به آن شخص تفنگ جعلی بدهد. به این صورت که فردی که تفنگ جعلی دارد، از جعلی بودن تفنگ خود مطلع نمیشود. هنگام شلیک تفنگ واقعی نیز، نام فردی که تنفگ جعلی را دارد به عنوان شلیککننده معرفی میشود.
هیپنوتیزم: شعبدهباز میتواند هر شب یک نفر را هیپنوتیزم کند. در این صورت فرد هیپنوتیزم شده در آن شب بی آنکه خود مطلع باشد، به جای هدف خود، شعبدهباز را هدف قرار میدهد. شعبدهباز نمیتواند تفنگساز و کدخدا را هیپنوتیزم کند و هیپنوتیزم روی هدف فعالیتهای فاز روز و همچنین تیر انتقام داروغه تاثیری ندارد. شعبدهباز نمیتواند ۲ شب پیاپی و در کل بیشتر از ۲ بار، یک نفر را هیپنوتیزم کند.
سم: شعبدهباز درصورت دریافت معجون میتواند آن را مسموم کند و به فرد دیگری بدهد. فردی که آن معجون را دریافت میکند از مسموم بودنش مطلع نشده و درصورت نوشیدن آن، درجا میمیرد.
نقاب: شعبدهباز هر شب میتواند نقاب نقش دیگری (بهجز کدخدا و تفنگساز) بر صورت خود بگذارد و در صورت مرگ او در فاز روز و شب بعد، نقش نقاب برایش اعلام میشود.
[/ROLECARD]
[BOX=seagreen] ????شهروندان[/BOX]
[rolecard=seagreen,oldman,کدخدا]
اعمال قدرت: کدخدا مهمترین نقش بیگناهان است. هر شب میتواند یک نفر را انتخاب کند تا به او ۲ اسم بگوید. اگر فرد انتخاب شده، در همان فاز تفنگ دریافت کند، نمیتواند کسی را جز آن دو نفر که کدخدا به او گفته با تفنگ بکشد. (میتواند یکی از آن ۲ اسم را بکشد یا از تفنگ استفاده نکند.)
دعوت به محاکمه: هنگامی که تفنگ در بازی باشد، کدخدا میتواند در فاز روز یک بار یک نفر را برای اعدام، به محاکمه بکِشد. نام شخص در تاپیک اعلام میشود و اگر اکثریت به اعدام وی رای دهند، اعدام میشود. (ربطی به شلیک تفنگ توسط بقیه ندارد اما فرد اعدامی نمیتواند دیگر شلیک کند)
توبیخ: کدخدا میتواند یکبار دربازی شخصی را توبیخ کند. تا زمانی که کدخدا زندهست، اگر که شخص توبیخشده تفنگ دریافت کند، تفنگ مصادره شده و از بازی خارج میشود.
تصمیم کدخدا: کدخدا میتواند یکبار در صورت تساوی آرا هنگام اعدام، از حق کدخدایی خود استفاده کند و تصمیم او ملاک خواهد بود.
حکم بازداشت: تا زمانی که کدخدا زنده است، بازیکنان میتوانند در فاز روز
رای به بازداشت یک نفر بدهند. در پایان روز فردی که بیشترین رای به بازداشت را آورده مشخص میشود و کدخدا میتواند حکم کند که آن فرد بازداشت بشود یا نشود. (حکم کدخدا اعلام نمیشود. بدون حکم کدخدا نمیتوان کسی را بازداشت کرد). فرد بازداشتی به مدت یک فاز شب بازداشت میماند، در آن شب نمیتواند نقش خود را انجام دهد و اعمال گناهکاران نیز برروی او انجامپذیر نیست.
رییس نظمیه: تا زمانی که کدخدا در بازی باشد، مافیا نمیتواند در شب به صورت تیمی کسی را بکشد. بعد از مرگ کدخدا، در روستا هرجومرج بهوجود آمده و مافیا میتواند هر شب به صورت تیمی، یک نفر را بکشد.[/rolecard]
[rolecard=seagreen,library,حکیم]
معجون محافظت: تا زمانی که تفنگساز در بازی حضور دارد، حکیم میتواند هر شب یک نفر را انتخاب کند تا به او معجون محافظت بدهد. شخصی که معجون را دریافت کرده از معجون داشتن خود مطلع میشود، میتواند آن را نگه دارد و در یکی از شبهای بعد تصمیم بگیرد که آن را بنوشد. نوشیدن معجون شخص را از مرگ در همان شب و تیر تفنگ در روز بعد مصون نگه میدارد و سپس اثرش از بین خواهد رفت.
طبابت: بعد از مرگ کدخدا، حکیم دست به کار میشود و علاوه بر ساخت معجون، هر شب یک نفر را از مرگ نجات میدهد.[/rolecard]
[rolecard=seagreen,guard2,داروغه]
گشت امنیت: هرشب میتواند یک نفر را انتخاب کند و درصورتی که آن فرد در همان فاز تفنگ دریافت کرده باشد، آن تفنگ را مصادره کند. تفنگِ مصادرهشده از بازی خارج میشود و بنابراین، در فاز روز بعد شهروندان میتوانند یک نفر را با رای اعدام کنند.
کشیک شبانه: بعد از مرگ کدخدا، داروغه کنترل روستا را به عهده گرفته و علاوه بر مصادره تفنگ، هر شب میتواند جلوی اعمال نقش گناهکاران روی یک نفر را نیز بگیرد (مانند نگهبان). شامل جلوگیری از قتل تیمی مافیا نمیشود.
تیر انتقام: درصورتی که کدخدا کشته شود (بهجز اعدام)، یک تیر انتقام به داروغه داده میشود که میتواند در فاز شب شلیک کند.[/rolecard]
[rolecard=seagreen,tasbih,درویش]
امساک: درویش تفنگ و معجون نمیپذیرد. درصورتی که تفنگساز یا حکیم بخواهند به او تفنگ یا معجون بدهند، آن تفنگ یا معجون به خودشان برمیگردد.
شام آخر: درویش هنگام مرگش میتواند جان یک نفر را دعا کند و آن شخص تا آخر بازی، جز با اعدام یا فعالیتهای چاقوکش (گروگانگیری، زور بازو یا تیزی) نمیمیرد.
وحی اجل: هنگام مرگ درویش تمامی گناهکارانی که درویش را در بازی هدف قرار دادهاند به درویش معرفی میشوند.
نماز میت: بعد از مرگ کدخدا، درویش نقش خود را از دست میدهد و به راهب ضدگلوله تبدیل میشود. (برای یک بار از تیر شب یا تفنگ روز نجات مییابد.)
[/rolecard]
[ROLECARD=seagreen,archer,شکارچی]
کمین: شکارچی میتواند هر شب برای یک نفر کمین کند. درصورتی که شکارچی در همان شب تفنگ دریافت کند، بیگناهی/گناهکاری فرد هدف به او اعلام میشود. (اگر هیپنوتیزم شود نقش هدفش برعکس اعلام میشود، جز کدخدا که در هر صورت بیگناه اعلام میشود. اگر توسط دزد مست شود، نقش هدفش در هر صورت بیگناه اعلام میشود. )
سرباز کارکشته: شکارچی تفنگ جعلی نمیپذیرد و درصورتی که شعبدهباز خواسته باشد به او تفنگ جعلی بدهد، شکارچی از آن مطلع میشود.
تفنگ یادگار: بعد از مرگ تفنگساز، شکارچی خانهی او را غارت کرده و تفنگی دریافت میکند که تنها میتواند هنگام اعدام خود، آن را شلیک کند. این تفنگ قابل دزدی یا مصادره نیست.
گوشبهزنگ: بعد از مرگ کدخدا، شکارچی گوشبهزنگ میشود و درصورتی که مافیا برای قتل او اقدام کنند، یکی از اعضای مافیا (جز تفنگساز) را به صورت تصادفی همراه خود میکشد. اگر در همان شب برای یکی از اعضای مافیا کمین کرده باشد، اولویت مرگ با آن شخص است.
[/ROLECARD]
[rolecard=seagreen,student,شاگرد]
پا جای پای استادان: در صورتی که بیگناه نقشداری (جز کدخدا و درویش) در بازی بمیرد یا نقش خود را به واسطهی اعتیاد (دزد) از دست بدهد، شاگرد به صورت خودکار نقش او را میگیرد.
رتبهی شاگردی: درصورتی که بیش از یک شاگرد در بازی وجود داشته باشد، شاگردها ترتیب خواهند داشت (شاگرد اول، شاگرد دوم...) و به همین ترتیب نقشدار خواهند شد. شاگردها از رتبهی شاگردی خود مطلع نخواهند بود.
فوت کوزهگری: تا زمانی که نقش شاگرد تبدیل نشده، اگر بیگناهی (جز کدخدا و درویش) شاگرد را هدف قرار دهد، یک سهمیه از آن عمل به شاگرد داده میشود که میتواند از آن استفاده کند. با تبدیل نقش شاگرد، این سهمیهها از بین خواهد رفت، مگر سهمیهی همان نقشی باشد که به آن تبدیل شده.
ترک تحصیل: بعد از مرگ کدخدا، شاگرد بینقش میشود.
[/rolecard]
[ROLECARD=cadetblue,danger,تغییرات]
- اگه کسی تفنگ رو شلیک نکنه، تفنگ منفجر میشه و خودش میمیره، انگار که به خودش شلیک کرده باشه.
- توی فازهای روز (چه تفنگ باشه و چه نه)، میشه درکنار رای به اعدام، رای به بازداشت هم داد و یک نفر رو انتخاب کرد که اون شب بازداشت بشه و نتونه کاری بکنه. کسی که بیشترین رای رو برای بازداشت بیاره مشخص میشه و درصورتی که کدخدا حکم کنه، بازداشت میشه.
- شعبدهباز میتونه معجون ها رو سمی کنه و به بقیه بده. معجون سمی رو کسی بخوره میمیره.
- کدخدا مصونیت در ابتدای بازی نداره و ممکنه نفر اول بمیره.
- چاقوکش تیر انتقام نداره اما میتونه یک بار تو بازی تیزیش رو دربیاره. در این صورت نقشش رو از دست میده و تفنگ و معجون هم نمیپذیره اما در صورت اعدام یه نفر رو میکشه.
- محدودیتِ داشتن چند معجون برداشته شده.
- تیر انتقام داروغه در صورت مرگ کدخدا در هر حالت جز اعدام، فعال میشه.
[/ROLECARD]
[ROLECARD=gainsboro,mechanic,بالانس]تفنگساز و کدخدا و حکیم حتما توی بازی هستن. بقیه نقشها ممکنه باشن یا نباشن.
سهمیهها هم ممکنه محدود یا نامحدود باشن مگر اونهایی که واضحا نوشتم که یک بار انجام میشن فقط.
تعداد رای لازم برای بازداشت هم در هر صورت ۳ رایه. رایهای لازم برای اعدام رو هر فاز اعلام میکنم.
یه توضیح هم درمورد شرط پیروزی مافیا بدم. درصورتی که تفنگساز زنده باشه، به این ترتیب مافیا میبره (عدد اول مافیا، دوم تفنگساز و سوم شهروند): ۳:۱:۳، ۲:۱:۲، ۱:۱:۱ . درصورتی که تفنگساز زنده نمونده به این ترتیب: ۳:۰:۳، ۲:۰:۲ و ۱:۰:۱
[/ROLECARD]