برای دیدن محتوای انجمن باید ورود کنید. اگر حساب کاربری ندارید اکنون ثبت‌نام کنید.

بازی عصر ویکتوریا

آرش
نوشته‌ها
960
پسندها
337
امتیازها
460
مدال‌ها
38
بازی «عصر ویکتوریا» به تقابلات سیاسی و اجتماعی قرن نوزده میلادی می‌پردازد. در این بازی هر بازیکن رهبری یکی از ۸ گروه‌ سیاسی را برعهده دارد. برخی از گروه‌های سیاسی تلاش می‌کنند از روش‌های مختلف نفوذ سیاسی و پشتوانه‌ی اجتماعی خود را افزایش دهند و قوانینی را تصویب کنند که با ارزش‌های آن‌ها سازگاری دارد. در مقابل سایر گروه‌های سیاسی تلاش می‌کنند از حاکمیت و سلطه‌ی خود دفاع کرده و سنت‌های قدیمی در اداره‌ی کشور را حفظ کنند.
 
آخرین ویرایش:
آرش
نوشته‌ها
960
پسندها
337
امتیازها
460
مدال‌ها
38

روش بازی​


هر بازیکن به‌طور علنی رهبر یکی از گروه‌های سیاسی است. هر گروه سیاسی در بازی به دنبال تصویب قوانین مطلوب خود است و از قدرت رای خود برای آن استفاده می‌کند.
هر گروه همچنین مقداری نفوذ دارد که با اقدامات مختلف کم و زیاد می‌شود.
در هر زمان از بازی (به جز زمانی که قانون آنارشی تصویب شده باشد)، یک گروه سیاسی گروه حاکم است و با تصویب قوانین مختلف و اتفاقات بازی، گروه حاکم عوض می‌شود.
بازی از چند راند تشکیل شده و هر راند به سه فاز پیشنهاد لایحه، تصویب لایحه و اجرای آن تقسیم می‌شود.
در فاز پیشنهاد، اگر گروه حاکم وجود داشته باشد یک قانون را برای تصویب پیشنهاد می‌کند.
در فاز تصویب، تمام گروه‌ها به تصویب یا عدم تصویب قانون پیشنهادی رای می‌دهند.
در فاز اجرا، پیامد‌های تصویب یا عدم تصویب قانون پیشنهادی (که از قبل مشخص است) اعمال می‌شود.

تعاریف​

گروه حاکم: تعریف آن بسته به نوع حکومت متفاوت است. در پادشاهی اربابان، در دین‌سالاری مذهبیون و در شورایی اتحادیه کارگران گروه حاکم هستند. در مشروطه و جمهوری گروهی که بیشترین نفوذ را دارد گروه حاکم است. در آنارشی گروه حاکم تعریف نمی‌شود.​
اپوزیسیون: گروه‌هایی که در آخرین رای‌گیری رای مخالف داده‌اند.​
رهبر اپوزیسیون: گروهی که بیشترین نفوذ را میان اپوزیسیون دارد.​
حامیان حکومت: گروه‌هایی که در آخرین رای‌گیری رای موافق داده‌اند.​
اقلیت: گروه یا گروه‌هایی که هر کدام کمتر از ۵ درصد نفوذ کل گروه‌ها را به خود اختصاص دهند.​

نشانگرها​

وضعیت کشوری که شما در آن قرار دارید، با تعدادی نشانگر مشخص می‌شود. اقدامات و قوانینی که تصویب می‌کنید روی این نشانگرها تاثیر دارند.

⚖️مشروعیت​

نشانگر میزان مرجعیت و صلاحیت حاکمیت نزد عوام است. مشروعیت بسته به نوع حکومت و بر اساس نفوذ گروه‌ها محاسبه می‌شود.​

💸دخل و خرج (درآمد و هزینه)​

نشانگر میزان درآمد و هزینه‌های دولت است و شامل مواردی مانند مالیات، بهره وام، هزینه‌ تامین اجتماعی و ... می‌شود. به‌طور پایه برابر با صفر است و با اقدامات و قوانین مختلف کم یا زیاد می‌شود.​
در پایان هر راند، میزان دخل و خرج دولت اگر مثبت باشد به ثروت ملی اضافه شده یا اگر منفی باشد از آن کم می‌شود.​

💰ثروت​

نشانگر میزان دارایی ملی و موجودی یا بدهی خزانه‌ی دولت است. در آغاز بازی برابر با ۵۰ است و در پایان هر راند، میزان دخل و خرج بر آن محاسبه می‌شود.​
در صورتی که ثروت کشور منفی شود، کشور در بدهی قرار می‌گیرد و باید بهره بپردازد، عددی که به هزینه‌های دولت اضافه می‌شود. بهره وام در ابتدا برابر با ۵ است و هر راند که کشور در بدهی باشد، ۱ واحد بیشتر می‌شود. درصورتی که کشور از بدهی خارج شود (موجودی خزانه مثبت شود) بهره وام دوباره ۵ خواهد شد.​
در صورتی که ثروت کشور به منفی ۱۰۰ برسد، دولت ورشکست می‌شود.​
حداکثر ثروت ممکن برای کشور در هر زمان برابر با ۵۰+عدد پیشرفت کلی است و نمی‌تواند از آن بیشتر شود.​

🪖قدرت نظامی​

نشانگر قدرت ارتش در کشور است و بسته به تعداد پادگان‌ها و قوانین تصویب‌شده محاسبه می‌شود.​
در ابتدای بازی کشور ۵ پادگان دارد و در مجموع می‌تواند ۱ پادگان به ازای هر ۱ میلیون نفر جمعیت داشته باشد.​
قدرت نظامی به یک بودجه نظامی نیاز دارد که به هزینه‌های دولت اضافه می‌شود. بودجه نظامی برابر است با قدرت نظامی ضربدر ضریب فناوری نظامی.​
ضریب فناوری نظامی از حاصل جمع پیشرفت علمی با عدد ۵۰ و تقسیم آن بر ۱۵۰ محاسبه می‌شود و در ابتدای بازی ۰.۳۳ است.​

🔐امنیت​

نشانگر سطح امنیت و ثبات، نبودن خطر تهدید‌های داخلی و خارجی و عدم احتمال شورش در کشور است.​
به‌طور کلی درصد امنیت این شکل محاسبه می‌شود: قدرت نظامی منهای ۵، ضربدر ۵، منهای درصد مخالفان (۰ تا ۱۰۰) ضربدر ۲ ضربدر ضریب نارضایتی، به علاوه ۵۰. (در ابتدای بازی برابر با ۴۰ درصد است)​
(ضریب نارضایتی یعنی مقدار ضریب رضایت اگر منفی باشد، و صفر اگر مثبت باشد)​
درصورتی که امنیت به زیر ۵ برسد، کشور تجزیه می‌شود.​

🔬نوآوری​

نشانگر سرعت پیشرفت علمی کشور در علوم فناوری و اجتماعی است. به‌طور پایه برابر با ۵ است و با اقدامات و قوانین مختلف کم یا زیاد می‌شود. نوآوری هیچ گاه کمتر از صفر نمی‌شود.​
در پایان هر راند، میزان نهایی نوآوری در آن راند به پیشرفت کلی کشور اضافه می‌شود.​

🚀پیشرفت علمی

نشانگر پیشرفت اجتماعی، فناوری و سواد عمومی مردم کشور است. در آغاز بازی برابر با صفر درصد است و در پایان هر راند عدد نشانگر نوآوری به آن اضافه می‌شود.​
با رسیدن پیشرفت علمی به ۱۰۰ درصد، کشور وارد عصر مدرن می‌شود.​
درصد حفظ سنت نقطه مقابل درصد پیشرفت علمی است و از تفریق ۱۰۰ از درصد پیشرفت علمی به دست می‌آید.​

⚙️صنعتی‌سازی​

نشانگر میزان فعالیت صنعتی و استفاده از ماشین‌آلات به جای نیروی کار انسانی است. در آغاز بازی برابر با صفر درصد است در پایان هر راند، به میزان نفوذ سرمایه‌داران به آن اضافه شده و به میزان نصف نفوذ روستاییان از آن کم می‌شود. نشانگر صنعتی‌سازی نمی‌تواند بیشتر از نشانگر پیشرفت علمی یا کمتر از صفر باشد.​
اگر نشانگر صنعتی‌سازی بالاتر از اعداد ۱۰، ۲۰، ۳۰ یا ۴۰ باشد، به ترتیب ۲، ۴، ۸ یا ۱۶ واحد به درآمد دولت اضافه می‌شود.​

🏡رفاه و رضایت​

نشانگر وضعیت رفاه مردم نسبت به انتظاراتشان. رفاه سه زیرشاخه دارد: ثروتمندان، طبقه متوسط و قشر ضعیف.​
رفاه کلی مردمان بر اساس میانگین وزن‌دار سه‌ زیرشاخه‌ی آن نسبت به جمعیت هر زیرشاخه محاسبه می‌شود.​
رضایت هر زیرشاخه حاصل تفریق رفاه آن زیرشاخه از سطح انتظار آن زیرشاخه است.​
سطح انتظار هر زیرشاخه براساس پیشرفت کلی کشور محاسبه می‌شود. اقدامات و قوانین مختلف نیز روی رفاه هر زیرشاخه تاثیر دارد.​
به ازای هر ۱ واحد پیشرفت علمی در کشور ۰.۱ واحد به سطح انتظار تمام زیرشاخه‌ها اضافه می‌شود.​
جدول رفاه به صورت پایه به این شکل است:​
زیرشاخه
جمعیت
سطح انتظار
رفاه
رضایت
ثروتمندان​
۱۰۰ هزار نفر (با قوانین و اقدامات کمتر یا بیشتر می‌شود)​
۱۲​
۱۱​
۱-​
طبقه متوسط​
۲ میلیون نفر (با قوانین و اقدامات کمتر یا بیشتر می‌شود)​
۱۰​
۹​
۱-​
قشر ضعیف​
۹.۹ میلیون نفر (جمعیت کل منهای ثروتمندان و طبقه متوسط)​
۸​
۷​
۱-​
کل جامعه
۱۲ میلیون نفر (ثابت است)​
۸.۳۶​
۷.۳۶​
۱-

👍طرفداران​

نشانگر جمعیت طرفداران پروپاقرص حامی حکومت در میان مردم است و به شکل درصد از کل جمعیت محاسبه می‌شود.​
درصد طرفداران در ابتدای بازی ۵ درصد معادل ۶۰۰ هزار نفر است.​
در صورت تصویب یک قانون، هر گروهی که موافق تصویب آن بوده می‌تواند حداکثر به اندازه نفوذ خود ضربدر ۱۰ هزار، به جمعیت طرفداران حکومت اضافه کند.​
در صورت عدم تصویب یک قانون، هر گروهی که مخالف تصویب آن بوده می‌تواند حداکثر به اندازه نفوذ خود ضربدر ۵ هزار، به جمعیت طرفداران حکومت اضافه کند.​
اگر عدد رضایت مثبت باشد، در پایان راند به میزان عدد رضایت ضربدر ۱۰۰ هزار به جمعیت طرفداران حکومت اضافه می‌شود.​
در پایان هر راند به میزان درصد مخالفان ضربدر ۱ میلیون، از جمعیت طرفداران کم می‌شود.​

👎مخالفان​

نشانگر جمعیت مخالفان رادیکال حکومت در میان مردم است و به شکل درصد از کل جمعیت محاسبه می‌شود.​
درصد مخالفان در ابتدای بازی ۵ درصد معادل ۶۰۰ هزار نفر است.​
در صورت تصویب یک قانون، هر گروهی که مخالف تصویب آن بوده می‌تواند حداکثر به اندازه نفوذ خود ضربدر ۱۰ هزار، به جمعیت مخالفان حکومت اضافه کند.​
در صورت عدم تصویب یک قانون، هر گروهی که موافق تصویب آن بوده می‌تواند حداکثر به اندازه نفوذ خود ضربدر ۵ هزار، به جمعیت مخالفان حکومت اضافه کند.​
اگر عدد رضایت منفی باشد، در پایان راند به میزان عدد رضایت ضربدر ۱۰۰ هزار به جمعیت مخالفان حکومت اضافه می‌شود.​
در پایان هر راند به میزان درصد طرفداران ضربدر ۱ میلیون، از جمعیت مخالفان کم می‌شود.​

نوع حکومت​

نوع حکومتی که کشور در هر راند دارد بر سازوکار بازی در آن راند تاثیر دارد.

👑پادشاهی​

در آغاز بازی نوع حکومت پادشاهی است و رهبر گروه اربابان پادشاه محسوب می‌شود. پادشاه هر راند در فاز پیشنهاد، باید یک قانون را انتخاب کند. قانون انتخاب‌شده در فاز تصویب به بحث و مذاکره گذاشته می‌شود و هر گروه مخالفت یا موافقت خود را اعلام می‌کند. تنها نظر پادشاه برای تصویب یا عدم تصویب قانون ملاک است.​
محاسبه مشروعیت: نفوذ اربابان تقسیم بر مجموع نفوذ اپوزیسیون، ضربدر ۵۰.​

☝️دیکتاتوری​

رهبر گروه حاکم دیکتاتور محسوب می‌شود. دیکتاتور هر راند در فاز پیشنهاد باید یک قانون را انتخاب کند. قانون انتخاب شده در فاز تصویب به بحث و مذاکره گذاشته می‌شود و هر گروه موافقت یا مخالفت خود را اعلام می‌کند. تنها نظر دیکتاتور برای تصویب یا عدم تصویب قانون ملاک است.​
محاسبه مشروعیت: نفوذ گروه حاکم تقسیم بر مجموع نفوذ اپوزیسیون، ضربدر ۲۵.​

📜مشروطه​

رهبر گروه اربابان پادشاه محسوب می‌شود.​
هر راند در فاز پیشنهاد، دو گروه برتر از نظر نفوذ مجموعه‌ای از قوانین را پیشنهاد می‌دهند (حداکثر ۲ قانون) و در فاز تصویب، بین این دو گروه برای انتخاب نخست‌وزیر رای‌گیری می‌شود. با انتخاب نخست‌وزیر، قوانین پیشنهادی او تصویب می‌شوند.​
پادشاه حق وتو دارد اما در این صورت تاثیر آن بر افزایش مخالفان در فاز اجرایی با وتوی اول ۲ برابر و دفعات بعدی ۴ برابر می‌شود.​
محاسبه مشروعیت: نفوذ اربابان به‌علاوه نفوذ نخست‌وزیر، تقسیم بر مجموع نفوذ اپوزیسیون، ضربدر ۲۵.​

🗳️جمهوری​

هر راند در فاز پیشنهاد، همه گروه‌ها می‌توانند مجموعه‌ای از قوانین را پیشنهاد دهند (حداکثر ۳ قانون) و در فاز تصویب، رهبر گروهی که بیشترین رای را بیاورد رئیس‌جمهور می‌شود. با انتخاب رئیس‌جمهور، قوانین پیشنهادی او تصویب می‌شوند.​
محاسبه مشروعیت: نفوذ رئیس‌جمهور ضربدر ۲، به علاوه نفوذ حامیان حکومت، تقسیم بر مجموع نفوذ کل گروه‌ها، ضربدر ۷۵.​

🛐دین‌سالاری​

رهبر گروه مذهبیون ولی‌امر محسوب می‌شود. ولی‌امر در هر راند در فاز پیشنهاد باید یک قانون را انتخاب کند. اگر حداقل یک گروه دیگر با تصویب آن قانون موافقت کند، قانون تصویب می‌شود.​
محاسبه مشروعیت: نفوذ مذهبیون به علاوه نفوذ حامیان حکومت، تقسیم بر نفوذ کل گروه‌ها، ضربدر ۱۰۰.​
- در حکومت دین‌سالاری، هنگام افزایش مخالفان در نتیجه‌ی تصویب یا عدم تصویب، حداکثر میزان مجاز ضربدر درصد حفظ سنت می‌شود.​

⚒️شورایی​

رهبر گروه اتحادیه کارگران دبیرکل محسوب می‌شود. دبیرکل در هر راند در فاز پیشنهاد یک قانون را انتخاب می‌کند. سپس قانون در فاز تصویب به رای‌گیری گذاشته می‌شود اما هر گروه تنها یک حق رای دارد و در صورت کسب ۵ رای، قانون تصویب می‌شود.​
محاسبه مشروعیت: اختلاف پرنفوذترین گروه با کم‌نفوذترین گروه، تقسیم بر مجموع نفوذ کل گروه‌ها، ضربدر ۵۰، از ۱۰۰ کم شود.​

🔥آنارشی​

هیچ گروه حاکمی نداریم. هر گروه می‌تواند در هر راند یک قانون تصویب کند، با این شرط که آن قانون پیش از آن در بازی به اجرا درنیامده باشد (شامل قوانین آغازین). بدین ترتیب که در فاز پیشنهاد، هر گروه یک قانون پیشنهاد کرده، در فاز تصویب تمام گروه‌ها موافقت یا مخالفت خود با قانون پیشنهادی را اعلام می‌کنند (تمام قوانین در هر صورت تصویب می‌شوند) و در فاز اجرایی پیامد‌های تمام قوانین تصویب شده به اجرا درمی‌آید.​
محاسبه مشروعیت: نداریم.​
 
آخرین ویرایش:
آرش
نوشته‌ها
960
پسندها
337
امتیازها
460
مدال‌ها
38

گروه‌های سیاسی​

هر بازیکن رهبر یک گروه سیاسی است که برای او ویژگی‌ها و قابلیت‌های مختلفی به همراه دارد.

💡 روشنفکران​

طرفدار دموکراسی، سکولاریسم و حقوق فردی هستند و هدفشان افزایش آزادی‌های سیاسی و محدود کردن قدرت مذهب و حکومت است.​

🛠️ اتحادیه کارگران

نماینده‌ی طبقه‌ی کارگر هستند و هدفشان بهبود شرایط کار، کاهش نفوذ سرمایه‌داران و انجام اصلاحات اجتماعی است.​

⚔️ نیروهای مسلح

طرفدار اقتدار حکومت هستند و هدفشان تقویت نظامی‌گری و حفظ نظم و کنترل اجتماعی است.​

🏛️ اربابان

متشکل از اشراف زمیندار و نخبگان سنتی هستند و هدفشان حفظ نظام فئودالی و محدود کردن قدرت طبقات پایین جامعه است.​

🌳 روستاییان

متشکل از کشاورزان و اجتماعات محلی هستند و هدفشان کاهش مالیات است. با صنعتی‌سازی گسترده مخالفند.​

🙏 مذهبیون

نماینده‌ی نهادهای مذهبی هستند و هدفشان حفظ سنت‌ها، مخالفت با سکولاریسم و پررنگ کردن نقش دین در حکومت است.​

🏭 سرمایه‌داران

متشکل از کارخانه‌داران و تجار هستند و هدفشان حمایت از تجارت آزاد، کاهش مالیات‌ها بر ثروتمندان و تقویت صنعت است.​

🏠 خرده‌بورژوازی

نماینده طبقه‌ی متوسط هستند و هدفشان اصلاحات تدریجی، ثبات اقتصادی و جلوگیری از افراط‌گرایی است.​

 

FM

کارنیاموز مافیا
نوشته‌ها
755
پسندها
195
امتیازها
315
مدال‌ها
32
حق مالکیت زنان یکی از بنیادی‌ترین اصول برابری و عدالت در جامعه است که تأثیرات گسترده‌ای بر پیشرفت کشور دارد. وقتی زنان حق مالکیت داشته باشند و بتوانند به صورت قانونی مالک دارایی‌ها و منابع باشند، نتایج مثبتی به همراه خواهد داشت:

1. توانمندسازی اقتصادی زنان: امکان مالکیت به زنان اجازه می‌دهد در فعالیت‌های اقتصادی مانند کارآفرینی، سرمایه‌گذاری و مدیریت منابع مشارکت کنند. این نه تنها اقتصاد خانواده بلکه اقتصاد ملی را تقویت می‌کند.

2. کاهش فقر: زمانی که زنان به منابع مالی دسترسی داشته باشند، می‌توانند به معیشت خانواده کمک کنند و فرزندان بهتری تربیت کنند که این موضوع به کاهش فقر و بهبود شرایط اجتماعی کمک می‌کند.

3. تقویت برابری جنسیتی: حق مالکیت زنان نشان‌دهنده حرکت به سمت عدالت جنسیتی است و باعث ایجاد جوامعی می‌شود که حقوق و فرصت‌های برابر برای همه افراد قائل باشد.

4. افزایش ثبات اجتماعی: با دادن حق مالکیت به زنان، از ناعدالتی‌هایی مانند حذف آنها از میراث یا منابع مالی جلوگیری می‌شود که می‌تواند تعارضات خانوادگی و اجتماعی را کاهش دهد.

5. افزایش سطح آموزش و بهداشت: مطالعات نشان داده است که زنانی که حق مالکیت دارند، تمایل بیشتری به سرمایه‌گذاری در آموزش و سلامت خانواده دارند که این امر به توسعه پایدار کشور کمک می‌کند.

پیشرفت کشورها در گرو این است که تمامی اعضای جامعه، فارغ از جنسیت، فرصت‌های برابر برای مشارکت و بهره‌مندی از منابع داشته باشند.
 
دستیار مافیاییا

تاس

+
اتصال به گوگل

کاربران آنلاین

هیچ کاربری آنلاین نیست.

یافتن کاربر

اتصال به گوگل

کاربران آنلاین

هیچ کاربری آنلاین نیست.

یافتن کاربر

بالا پایین