- نوشتهها
- 1,307
- پسندها
- 899
- امتیازها
- 0
تحقیقات جنایی
قتلی در شهر رخ داده و قاتل میان ماست. سرنخهایی از قتل به کاراگاههای سازمان تحقیقات جنایی داده میشود و آنها باید تلاش کنند با استفاده از این سرنخها مدرک اصلی و آلت قتل را پیدا کنند و قاتل را به میز محاکمه بکشانند. اما قاتل یکی از همین کاراگاههاست و تلاش میکند کاراگاهها را گمراه کرده و از سرنخ اصلی دور کند، و اگر کسی شاهد قتل او بوده، او را از بین ببرد. با این حال، کاراگاهها تنها چهار روز برای معرفی متهم به دادگاه فرصت دارند...نقشها
این بازی از ۱ جرمشناس، ۱ قاتل، ۱ یا ۲ همدست، ۱ شاهد و تعدادی کاراگاه تشکیل شده است.جرمشناس: او قاتل را نمیشناسد اما مدرک اصلی و نوع آلت قتل را میداند. در طول بازی او تلاش میکند با دادن سرنخ به کاراگاهها، آنها را بهسوی جواب معما راهنمایی کند. او در تاپیک حرفی نمیزند و با کاراگاهها برنده میشود.
قاتل: او در پیش از بازی مرتکب قتل شده و در شروع بازی، جواب معما یعنی مدرک اصلی و آلت قتل را انتخاب میکند. او باید تلاش کند از اتهام دور بماند و کاراگاهها را گمراه کند تا به حقیقت پی نبرند. او همدست را نیز درصورت وجود در بازی میشناسد.
کاراگاه: کاراگاهها هر کدام باید تلاش کنند با استفاده از سرنخهایی که جرمشناس به آنها میدهد، قاتل را پیدا کنند و به حقیقت، شامل مدرک اصلی و آلت قتل پی ببرند. آنها میتوانند قاتل، مدرک اصلی و آلت قتل را حدس بزنند و درصورتی که بتوانند درست حدس بزنند، تمامی آنها (به همراه جرمشناس و شاهد) برنده خواهند شد.
شاهد: یکی از کاراگاههاست که قاتل را میشناسد اما از مدرک اصلی و آلت قتل اطلاعی ندارد. او باید تلاش کند مخفی بماند زیرا در درصورتی که پرونده حل شده و قاتل لو برود، قاتل با حدس صحیح و کشتن شاهد برنده خواهد شد و شاهد به همراه سایر کاراگاهها و جرمشناس بازی را میبازد.
همدست: او قاتل را میشناسد و مدرک اصلی و آلت قتل را میداند. او به همراه قاتل برنده میشود.
وسایل
هر کدام از بازیکنان (به جز جرمشناس) ۸ وسیله در اختیار دارند که این وسایل میتوانند مدرک اصلی و آلت قتل باشند. از این ۸ وسیله، ۶ وسیله مدرک اصلی بالقوه و ۲ وسیله آلت قتل بالقوه میباشد. هر وسیله پیش سه نفر مختلف بهصورت تکراری قرار دارد.- مدارک اصلی بالقوه:
لوازم همراه: | کلید | قاب گوشی | هندزفری | سیمکارت | خودنویس |
کارتها: | کارت ملی | کارت بانکی | پاسپورت | گواهینامه | کارت سوخت |
زیورآلات: | دکمه پیراهن | کش مو | ساعت مچی | انگشتر عقیق | گوشواره طلا |
آثار مشکوک: | رد خون | اثر انگشت | رد کفش | جای رژ لب | خاکستر سیگار |
- آلت قتل بالقوه: در این دوره از بازی مقتول به علت خفگی کشته شده است. آلات قتل از دو نوع هستند که نوع اول (ردیف اول) از طریق قطع مسیر تنفس و نوع دوم (ردیف دوم) از طریق کمبود اکسیژن فرد را به قتل میرساند. جرمشناس تنها میداند که نوع خفگی چگونه بوده و از جزئیات آلت قتل اطلاعی ندارد.
قطع مسیر تنفس: | شال گردن | طناب | مار پایتون | کراوات | کابل برق | بالشت | دست خالی | سیم مفتول | کمربند | زنجیر |
کمبود اکسیژن: | گاوصندوق | کمد لباسی | دود غلیظ | گاز شهری | کیسه پلاستیک | چسب نواری | استخر | وان حمام | کربن مونوکسید | گاز شیمیایی |
پس از اعلام همهی وسایلی که بازیکنان در اختیار دارند، قاتل از بین وسایل خود دو وسیله یعنی مدرک اصلی و آلت قتل را به عنوان جواب معما انتخاب میکند.
سرنخها
بعد انتخاب جواب معما توسط قاتل، ۶ دسته سرنخ اعلام میگردد. دستههای سرنخ از این قرارند:هویت مقتول | شغل مقتول | انگیزهی قتل | شخصیت قاتل | بوی محل جرم | رخداد همزمان | نوع مرگ | چهرهی مقتول | عضو هدف | وضعیت جسد | رابطه اجتماعی | پوشش مقتول | زمان وقوع جرم | تاریخ وقوع جرم |
کودک | رئیس | نفرت | متکبر | شیمیایی | قطعی برق | ناگهانی | خندان | سر | گرم | خانواده | تمیز | بامداد | روز عادی |
نوجوان | متخصص | قدرت | منفور | عطر | آتشسوزی | بدوندرد | وحشتزده | سینه | سفت | دوست | شیک | صبح | روز تعطیل |
بزرگسال | کارگر | پول | متعصب | فضولات | درگیری | تدریجی | متعجب | دست | پوسیده | همکار | کثیف | ظهر | بهار |
سالمند | دانشجو | عشق | حریص | زباله | دزدی | دردناک | دردکشیده | پا | تکهتکه | غریبه | بههمریخته | بعدازظهر | تابستان |
زن | بیکار | حسادت | زورگو | غذا | صدای جیغ | کما | عصبانی | نامعلوم | دستنخورده | معشوق | عجیب | عصر | پاییز |
مرد | بازنشسته | عدالت | منحرف | گل | هیچچیز | چندروزه | بیاحساس | کل بدن | شکسته | رئیس | برهنه | شب | زمستان |
روش بازی
در ابتدای هر روز (تا روز سوم)، جرمشناس از دوتا از این دستهها یک سرنخ را انتخاب میکند و این سرنخ به بازیکنان اعلام میشود. سپس بازیکنان در طول روز بحث و گفتگو کرده و سرنخهای اعلام شده را به وسایل دراختیار بازیکنان ربط میدهند.در ابتدای روز چهارم (زمانی که از هر دسته یک سرنخ انتخاب شده)، جرمشناس دوتا از دستهها را به انتخاب خود حذف کرده و دو دستهی دیگری از سرنخها بهجای آنها قرار میگیرد. سپس جرمشناس یک سرنخ از هر کدام از آن دستههای جدید انتخاب کرده و این دو سرنخ به بازیکنان اعلام میشود.
حل پرونده
- هر روز پس از بحث و گفتگو، هر بازیکن یک جواب پیشنهادی برای حل پرونده، شامل هویت قاتل، مدرک اصلی و آلت قتل، ارائه میکند.
- جوابی که بیشترین رای را بیاورد، به سازمان ارائه میشود و در صورتی که صحیح باشد، بازی به پایان میرسد، در غیر این صورت بازی ادامه پیدا میکند.
- در صورت تساوی رای بین دو یا چند جواب، جوابی به سازمان ارائه نمیشود و کاراگاهها فرصت حدس در آن روز را از دست میدهند.
- هر بازیکنی که از سه مورد (هویت قاتل، مدرک اصلی و آلت قتل) دو مورد را صحیح و یک مورد را غلط حدس بزند (حتی اگر آن جواب رای کافی نیاورد)، به قاتل معرفی میشود. قاتل میتواند در طول بازی بازیکنان معرفیشده را به قتل برساند. این کار در انتهای روز و پس از فرایند حل پرونده انجام میشود.
- همچنین یک بار دربازی، یک بازیکن (جز شاهد و قاتل) میتواند جواب را گردن بگیرد. در این صورت اگر جواب غلط باشد، آن بازیکن از سازمان تحقیقات جنایی اخراج شده و از بازی خارج میشود. شرط گردن گرفتن این است که بازیکن حداقل یکسوم آرا را داشته باشد. همچنین در پایان آن روز، قاتل نمیتواند کسی را به قتل برساند.
پایان بازی
- هنگامی که جواب ارائهشده به سازمان شامل هویت قاتل، مدرک اصلی و آلت قتل صحیح باشد، قاتل یک فرصت برای شناسایی شاهد و کشتن او پیش از برقراری دادگاه دارد:
- اگر قاتل بتواند بهدرستی شاهد را پیدا کند، قاتل به همراه همدستها برنده میشود.
- اگر قاتل نتواند بهدرستی شاهد را پیدا کند، کاراگاهها به همراه شاهد و جرمشناس برنده میشوند.
- اگر تا پایان فاز چهارم کسی نتواند پرونده را حل کند، قاتل به همراه همدستها برنده میشود.
- در پایان فاز چهارم اگر پرونده حل نشده باشد، کاراگاهها و شاهد میتوانند از طریق پروندهی خصوصی برنده شوند. برای پیروزی به این روش، بازیکن باید بتواند علاوه بر حل پرونده شامل هویت قاتل، مدرک اصلی و آلت قتل، هویت همدست یا همدستهای قاتل را نیز بهدرستی حدس بزند. بازیکنان به این روش بهصورت تکی و جداگانه برنده میشوند و بردوباخت آنها ربطی به قاتل یا سایر بازیکنان ندارد.
آخرین ویرایش: