بعد از یک وقفه کوتاه، دور جدیدی خواهیم داشت. باتوجه به اینکه گرم کردین 2 هفته پیش، امیدوارم و انتظار دارم یکی از بهترین ادوار بشه.
قوانین تقریبا مشابه قبل هست. خیلی خلاصه میگم در این پست. سوالی داشتین قبل فاز روز اول بپرسین.
1. فاز روز تا بامداد یا 12 شب هست. در شرایط خاص ممکنه حداکثر نیم ساعت تمدید بشه که بعدا دقیق تر اطلاع رسانی خواهد شد. فاز شب نیم ساعت هست. اهداف شب باید تا 00:20 ارسال بشه و نتایج و اتفاقات قابل بازگویی در شب هم اگه سایت یاری بکنه، 00:30 بامداد منتشر میشه و فاز روز بعد بلافاصله شروع خواهد شد. داستان معمولا در دو بخش ارسال میشه که یکیش بیشتر مبتنی بر قصه هست و دیگری اتفاقات بازی. قبل بازی اینم دقیق اطلاعرسانی میشه.
2. هر نفر مجاز هست در هر فاز حداکثر 10 پست 10 خطی بده. یک فاز هم میتونم استثناء قائل بشم، بعدش بلافاصله گادکش.
3. هر بازیکنی که طی 2 فاز متوالی به استثنای فاز روز اول و دوم، فعالیت قابل قبولی نداشته باشه (که حداقلش مجموعا 5 پست مفید در هر دو فاز پیاپی هست)، در پایان شب 6 و بدون اطلاع گادکش خواهد شد. یک فاز حداکثر امان خواهم داد. البته، فعالیت کمِ محسوس هم ممکنه منجر به مرگ در شب با تیر غیب بشه که از شب دوم هست. اینم حواستون باشه.
4. نه حق ویرایش پست دارین نه حق پاک کردن. دیده بشه گادکش. ویرایش های کوتاه، جز تعداد پست محاسبه نمیشه.
5. هیچ بازیکنی جز گناهکار تیمی، حق ارتباط با بقیه بازیکن ها و صحبت در مورد بازی در خارج از بازیُ نداره. هرکی باهاتون در تلگرام و واتسپ و ... در مورد مافیا صحبت یا سوال کرد، سریع اسکرین شات می گیرین می فرستین برام. فرد خاطی از تمام ادوار مافیا محروم و تا مدت نامعلومی طرد خواهد شد. آدم باشید پس.
6. ادعای راست یا دروغ و حتی کوچکترین اشاره به نقش و عملکرد در فاز شب و هر چیزی که موجب بشه بازیکنا نقش طرفُ درست یا غلط، حدس بزنن مجازاتش اخراج از بازی و محرومیت از ادوار بعد هست. قسم و ناله و وعده و ... هم نداریم. لوس بازی در نیارید. هیچ نقشی هم نمیتونه بیگناه بشناسه از دید گاد، بنابراین کسی بگه فلانی قطعا بیگناهه گادکش میشه. هیچکس هم حتی بعد از اعدامش نمیتونه اطلاعات از عملکرد خودش یا تیمش در فاز شب بده.
7. تشکر نزنید. از پست های داستان گاد تشکر کنید فقط. هرکی تشکر نکنه و پست بده در داستان خدمتش می رسم.
از سایر پست های گاد در مورد تعداد آرا و ... که در فاز روز ارسال میشه هم تشکر نکنید اصلا.
8. هر سوال یا ابهامی در مورد قوانین و نقشها دارین قبل بازی یا قبل شروع فاز روز اول بپرسین. تفسیربردار نیست قوانین و نقشها و بحث پیرامون ماهیت اینها در تاپیک ممنوع هست.
9. از فونت و سایز دیفالت خود سایت استفاده کنید. اگه حرفی خیلی مهم هست، برجسته یا با رنگ دیگه ای ارسال بشه. واضح بنویسید. اگه پستتون طولانی هست، فاصله مناسب بینش بذارید.
10. رای به اعدام حتما با قرمز و برجسته و در یک پست جدا که به راحتی قابل دیدن باشه. باطل کردنش هم به همچنین. با قرمز و جدا. تعداد رای لازم برای اعدام هم قبل شروع هر فاز اعلام میشه.
همه کارهی تیم مافیاست و به طور کامل ضد پرسش و ضد ضربه است. او توانایی کشتن شهروندان (شهروند در این بازی=همه به جز مافیا و فرقه جادوگری) و اعضای جذبشده فرقه را به مدت محدود داراست.
پدرخوانده توانایی کشتن رویینتن، شیطان یا جلاد را ندارد. اگر وی سامورایی را هدف قرار دهد، کشته خواهد شد ولی قابلیت کشتن به نایبش شازده انتقال پیدا میکند.
در صورت اعدام پدرخوانده، مافیا قابلیت کشتن شهروندان را از دست میدهد.
تبصره: در صورتی که لباس دریافت کند (از طریق خیاط یا بازیگر)، نقش لباس اعلام میشود و سهمیههای باقیمانده به نایبش انتقال مییابد.
شازده: نایب پدرخوانده است و میتواند به مدت محدود، شهروندان را مست و زندانی کند. فرد زندانی شده نمیتواند از نقشش استفاده کند و در صورت استفاده، سهمیهاش خواهد سوخت (فرد متوجه نمیشود که مست و زندانی شده است).
او میتواند در یکی از شبها به زندانی خود سم بدهد (فقط در صورتی که زندانی در آن شب بخواهد از نقشش استفاده کند)؛ زندانی در پایان فاز شب بعدی میمیرد و نقشش "شازده" اعلام خواهد شد.
تبصره1: شازده نمیتواند شیطان، جلاد، کاراگاه و سامورایی را زندانی کند.
تبصره2: شازده فقط میتواند اعضای جذبی فرقه را زندانی کند.
تبصره3: سم دادن به زندانی فقط 1 بار امکانپذیر است و در صورتی که زندانی در شب بعدی مورد حمایت جراح قرار گیرد، زنده خواهد ماند.
به کاراگاه گناهکار و به پلیس بیگناه اعلام میشود.
در صورت زنده بودن شازده، مافیا میتواند هر شب 1 یا 2 عضو را از مرگ توسط قاتل/جادوگر حفظ کند.
خیاط:
تمام نقشهای بیگناهان را از ابتدا میداند. هرشب میتواند به یک نفر لباس بدهد که در صورت کشتهشدن همان شب، پرسش پلیس و یا اعدام روز بعد، نقشی که خیاط به آن فرد داده اعلام میشود. شخص مورد نظر متوجه دریافت لباس نمیشود.
همچنین او به تعدادی محدود، لباسهایی خاص برای اعضای مافیا در اختیار دارد (جدا از بند بالا که هرشب هست) که در پرسش پلیس یا اعدام روز بعد، عمل میکند، ولی شامل مرگ در شب نیست.
تبصره1: سامورایی، جادوگر، شیطان، جلاد و قاتل لباس نمیپذیرند.
تبصره2: لباس شامل نقش کامل هست (مثلا بیگناه و رویینتن) و خیاط هر لباسی که بخواهد میتواند برای اشخاص بدوزد.
تبصره3: اگر پدرخوانده شخصی را که خیاط به او لباس داده بکشد، برای 1 مرتبه همان نقشی که خیاط به وی داده اعلام میشود؛ ولی در مراتب بعدی در داستان شب به شکلی واضح به وجود خیاط در بازی اشاره میشود.
اگر وی توسط قاتل هدف قرار بگیرد، برای یک مرتبه فرار کرده و زنده خواهد ماند؛ اما قابلیت ایفای نقشش را از دست میدهد.
خیاط در صورت پرسش، به کاراگاه بیگناه اعلام میشود (اما در این حالت به مافیای بینقش تبدیل میشود). او به پلیس گناهکار اعلام میشود.
لباس خیاط بر روی پرسش کاراگاه تاثیری ندارد.
تروریست:
در صورت اعدام، آخرین کسی که به وی رای بدهد کشته خواهد شد (حتی اگر از اعضای مافیا باشد). هیچ نقشی حتی شیطان یا سامورایی در این مورد مصونیت ندارد.
در صورتی که قاتل، کاراگاه یا پلیس وی را هدف قرار دهند، هردو خواهند مرد.
تروریست می تواند با فدا کردن جان خود در فاز شب، هر نقشی جز رویینتن، جادوگر، شیطان یا جلاد را بکشد (حتی سامورایی). او در این حالت به هیچ عنوان از مرگ نجات نمییابد و اگر دکتر از او حمایت کند، دکتر نیز خواهد مرد.
هم به کاراگاه و هم به پلیس گناهکار اعلام میشود.
یاکوزا:
با فدا کردن جان خود قابلیت جذب شهروندان برای مافیا را دارا میباشد.
یاکوزا نمیتواند از مرگ نجات پیدا کند و حتی اگر در شب اعمال نقش مورد حفاظت قرار بگیرد، خواهد مرد.
اگر رویینتن، سامورایی، کاراگاه، اعضای فرقه و نقشهای فرعی را هدف قرار دهد، فقط خودش خواهد مرد. هم به کاراگاه و هم به پلیس گناهکار اعلام میشود.
بازیگر:
میتواند برای 1 مرتبه نقشی را به گاد اعلام کند. از آن لحظه به مدت 2 شب و 2 روز، در صورت مرگ در شب، پرسش پلیس و اعدام، این نقش به بازیکنان اعلام میشود.
تبصره: بازیگر میتواند به جای خودش نقش یکی دیگر از اعضای گروه را تعویض کند. در این حالت، زمان نقش جدید از 2 روز به 1 روز کاهش می یابد و در صورت مرگ در شب، نقش اصلی فرد گفته می شود.
وی یا آن فرد دیگر، از پرسش کاراگاه مصون نیستند و در صورت پرسش کاراگاه، بازیگر اعلام خواهد شد. هم به کاراگاه و هم به پلیس گناهکار اعلام میشود.
جاسوس:
هرشب یک هدف انتخاب میکند و هدف ِ هدفش را متوجه میشود. وی متوجه نقش هدف یا هدفِ هدفش نمیشود.
تبصره: اگر فردی را برای بار دوم مورد هدف قرار دهد، نزد کاراگاه و پلیس لو میرود.
همچنین در تعدادی از شبها، یک هدف انتخاب میکند و متوجه میشود چه نقشهایی (نه فرد) او را هدف قرار دادهاند. هم به کاراگاه و هم به پلیس گناهکار اعلام میشود.
بند مهم: مافیا در تعدادی از شبها میتواند به جای قتل عادی، عملیات تروریستی انجام دهد؛ به این ترتیب که هدفِ مافیا و هر نقشی که او را هدف قرار دهد، خواهد مرد؛ مگر اینکه قابل کشتن نباشد.
نقشهای فرقه جادوگری:
جادوگر: رئیس فرقه است و توانایی جذب شهروندان را به مدت محدود داراست.
جادوگر ضد ضربه است و پدرخوانده یا قاتل نمیتوانند او را بکشند. جادوگر تحت هیچ شرایطی نمیتواند رویینتن، کاراگاه یا نقشهای فرعی را جذب کند و در صورت اقدام به جذب سامورایی، خواهد مرد (در این حالت سهمیههای باقیمانده به جنگیر منتقل میشود).
اگر بخواهد اعضای مافیا را جذب کند، جذب با موفقیت صورت نمیگیرد و سهمیهاش میسوزد.
تبصره1: در صورت جذب پدرخوانده یا خیاط، اتفاقی نمیافتد.
تبصره2: در صورت جذب تروریست، او و جادوگر هردو خواهند مرد.
تبصره3: در صورت جذب سایر اعضای مافیا، آنها خواهند مرد.
جادوگر ضد پرسش است و تنها در صورتی به کاراگاه گناهکار اعلام میشود که کاراگاه ظن به جادوگری او داشته باشد (کاراگاه تنها 1 سهمیه پرسش این چنینی دارد). در این حالت جادوگر در ابتدای فاز روز بعد اعدام میشود و فاز ادامه پیدا میکند. او میتواند در یکی از فازها، با تشخیص درست فرد اعدامی قبل از شروع فاز، وی را جادو کند. در این حالت فرد اعلامی "جادوگر" معرفی میشود. تبصره1: جادوگر تنها در حالتی میتواند از این ویژگی استفاده کند که یک سهمیه جذب داشته باشد. و البته سهمیه، سوای موفقیت جادو، خواهد سوخت. تبصره2: سهمیه بر لباس خیاط ارجح است ولی بر نیرنگ (مکر) شیطان، خیر.
تبصره3: در صورتی که فرد اعدامی سامورایی، تروریست، جلاد یا شیطان باشد، جادو عمل نخواهد کرد.
تبصره4: با مرگ جادوگر، جادوی او آشکار و نقش فرد اعدامی در آن فاز، روشن خواهد شد.
جنگیر: نایب جادوگر است و میتواند هرشب شهروندان را تسخیر کند. جنگیر در آن شب به جای فرد تسخیرشده از نقشش استفاده کند و فرد متوجه این امر خواهد شد. ضمنا جنگیر از قابل جذب بودن یا نبودن آن فرد مطلع میشود.
جنگیر توانایی تسخیر رویینتن، کاراگاه و نقشهای فرعی را ندارد و اگر بخواهد سامورایی یا خیاط را تسخیر کند، ویژگی نقشش را به طول کامل از دست میدهد.
تبصره1: وی توانایی تسخیر سایر اعضای مافیا به جز پدرخوانده و یاکوزا را نیز دارد.
تبصره2: جنگیر نمیتواند هیچ نقشی را بیش از یک بار تسخیر کند.
تبصره3: توانایی کشتن هیچ نقشی را در فرآیند تسخیر ندارد.
تبصره4: اگر هدف جنگیر، مورد حفاظت نگهبان قرار گیرد، به جنگیر "غیر قابل تسخیر" گفته میشود. او به کاراگاه گناهکار و به پلیس بیگناه اعلام میشود. جنگیر میتواند یک بار از تیر قاتل فرار کند؛ در این حالت جادوگر یک سهمیه جذب را از دست خواهد داد.
بند مهم: تبدیل نقشهای جذبی فرقه
بیگناه بینقش، غارتگر، شعبدهباز، راهب، دکتر، فدایی، نگهبان: با همان نقش خود، در خدمت فرقه خواهند بود.
جراح: اگر یکی از اعضای فرقه توسط گناهکاران کشته شود، جراح میتواند او را نجات دهد؛ سپس بینقش میشود. پلیس: با پرسش افراد، میتواند یک قتل برای فرقه انجام دهد.
محافظ: میتواند عملیات انتحاری انجام دهد. در این حالت خودش، هدفش و تمام کسانی را که هدفش را هدف قرار دهند، خواهند مرد.
نقشهای بیگناهان:
رویینتن:
مهمترین عضو بیگناهان است، در فاز شب قابل کشتهشدن نیست و فقط با اعدام از بازی حذف میشود.
رویینتن در یکی از شبها (از شب 3 به بعد) میتواند به اذن گاد یکی از بیگناهان کشته شده در همان شب را زنده کند (اگر تعداد بیش از 1 باشد قرعهکشی خواهد شد)؛ بهطوریکه اگر در همان شب بیگناهی بمیرد، به اذن گاد از مرگ نجات مییابد (فرد نجاتیافته، بیگناه بینقش خواهد شد).
در صورت اعدام رویینتن، آخرین گناهکار تیمی که به او رای داده، ویژگی نقشش را به طور کامل از دست میدهد.
سامورایی:
یکی از مهمترین نقشهای بیگناهان است و در صورت هدف قرارگرفتن توسط جادوگر، او را میکشد.
سامورایی حتی اگر توسط شیطان هدف قرار بگیرد، او را میکشد و البته در این حالت، خود نیز فدا میشود.
اگر پدرخوانده یا قاتل او را هدف قرار دهند، خواهند مرد. هیچ نقشی در برابر شمشیر سامورایی مصونیت ندارد و هیچکس هم نمیتواند از مرگ شخص جلوگیری کند و اگر دکتر از فرد مورد نظر محافظت کند، خودش نیز خواهد مرد.
سامورایی بار اول که هدف تیر/جذب قرار بگیرد، ضربت خورده و ضعیف میشود؛ اما در بار دوم خواهد مرد. با این حال همچنان قاتل یا جذبکننده خود را میکشد.
وی میتواند در فاز شب و با اذن گاد با فدا کردن جان خود، هر گناهکاری را بکشد. بدین صورت که هدفی انتخاب میکند؛ اگر هدف گناهکار نباشد، فقط سامورایی خواهد مرد و اگر هدف گناهکار باشد، هر دو خواهند مرد. هیچ نقشی (به جز شیطان) در این حالت از مرگ مصونیت ندارد.
در صورت اعدام سامورایی، تمام بیگناهانی که به او رای داده اند، سهمیههای خود را در ادامه بازی از دست میدهند.
غارتگر:
هر نقشی (به جز پدرخوانده، جادوگر و شیطان) که در فاز شب غارتگر را هدف قرار دهد، اتفاقی نمیافتد و سهمیه شب بعدش هم در صورت استفاده از بین خواهد رفت؛ حتی اگر بیگناه باشد.
اگر پدرخوانده او را هدف قرار دهد، غارتگر به بیگناه بینقش تبدیل میشود و نزد مافیا نیز لو میرود.
اگر جادوگر او را هدف قرار دهد، غارتگر جذب فرقه خواهد شد.
مثال1: اگر قاتل او را هدف قرار دهد، غارتگر زنده خواهد ماند و قاتل در شب بعدی نیز نمیتواند قتل انجام دهد. بدیهی است خود قاتل از این موضوع مطلع نشده و صرفا در شب بعدی، قتلی صورت نمیگیرد (انگار تیر به دیوار خورده باشد).
مثال2: اگر پلیس او را هدف قرار دهد، هدف شب بعدش هم در هر صورت بیگناه اعلام میشود.
مثال3: اگر یاکوزا او را هدف قرار دهد، یاکوزا خواهد مرد ولی غارتگر جذب مافیا نخواهد شد.
مثال4: اگر جنگیر او را هدف قرار دهد، قابل تسخیر و قابل جذب گفته میشود؛ اما اگر جنگیر شب بعدی از سهمیه خود استفاده کند، خواهد سوخت.
اگر غارتگر مجموعا 3 بار مورد هدف قرار بگیرد، تبدیل به بیگناه بینقش میشود.
شعبدهباز: او با استفاده از شعبدهبازی، میتواند اهدافی که به سمتش میآیند را به سمت همان فردی که او را هدف قرار داده، برگرداند.
سهمیههای او محدود است و نمیتواند دو شب متوالی شعبدهبازی کند.
مثال1: اگر توسط پلیس/کاراگاه پرسیده شود، انگار آنها نقش خودشان را پرسیدهاند؛ پس بیگناه اعلام میشود.
مثال2: اگر توسط پدرخوانده یا قاتل هدف قرار گیرد، اتفاقی نمیافتد (در این حالت سهمیه فرار قاتل از مرگ، استفاده میشود). تبصره1: شیطان و خیاط مصونیت دارند و هدف به سمتشان برنمیگردد. تبصره2: اگر جادوگر او را هدف قرار دهد، شعبدهباز جذب فرقه میشود.
راهب ضد گلوله:
برای یک مرتبه قابل کشتن نیست و اگر برای قتل مورد هدف قرار گیرد، به بیگناه بینقش تبدیل میشود.
جراح:
برای شبهای محدودی میتواند ناجی شهروندان شود. به این صورت که اگر فرد مورد نظر مورد هدف قرار بگیرد و بیگناه باشد، از مرگ نجات پیدا میکند.
اگر قتل به وسیله قاتل انجام گرفته باشد، جراح قاتل را میکشد ولی خود تبدیل به بیگناه بینقش میشود. درصورتی که مافیا اقدام به قتل کند، اتفاقی نمیافتد.
جراح نمیتواند بیش از یک بار ناجی یک نفر خاص شود و برخلاف دکتر، توانایی حفاظت جان خود را ندارد.
دکتر:
نقش حامی را ایفا میکند. هر شب میتواند از 1 یا 2 نفر (یکی از آنها باید خودش باشد) حمایت کند و مانع کشته شدن آنها شود.
دکتر نمیتواند بیش از 2 مرتبه از یک فرد حمایت کند.
در صورتی که دکتر از پدرخوانده یا قاتل به هنگام اقدام آنها که منجر به قتل گردد، حمایت کند، خواهد مرد.
کاراگاه:
یکی از مهمترین نقشهای بازی است و میتواند حتی نقش گناهکاران (به جز شیطان، پدرخوانده و خیاط) را هم بفهمد.
پرسش کاراگاه بدین صورت است که پس از اعلام هدف، ظن خود را مبنی بر مافیا/فرقه/قاتل بودن هدف خود اعلام میکند (برای هرکدام تعدادی سهمیه دارد). اگر ظنش درست باشد، نقش فرد گناهکار به او اعلام خواهد شد. مثال1: کاراگاه شخصی را با ظن مافیا بودن هدف قرار میدهد. آن فرد مافیا و جاسوس است و به کاراگاه معرفی میشود.
مثال2: کاراگاه شخصی را با ظن مافیا بودن هدف قرار میدهد. آن شخص عضو فرقه و جنگیر است؛ بنابراین به کاراگاه اعلام میشود که ظنش درست نبوده است.
او یک سهمیه پرسش برای فهمیدن نقش جادوگر دارد و در صورت موفقیت در حدسش، جادوگر فاز روز بعدی معرفی و اعدام خواهد شد. سپس فاز روز ادامه مییابد.
لباس خیاط یا بازیگر هیچ تاثیری در پرسش کاراگاه ندارد.
کاراگاه هر گناهکاری را که شناسایی کند، میتواند در همان فاز شب یا فاز بعدی او را بکشد (از این جهت بر پلیس برتری محسوسی دارد) و نقش فرد گناهکار نیز در آن شب انجام نخواهد شد.
وی یک بار میتواند از تیر مافیا یا قاتل فرار کند که در این حالت قابلیت نقشش را از دست میدهد.
کاراگاه حتی اگر قابلیت نقشش را از دست دهد، قابل تسخیر یا جذب نیست.
پلیس:
قابلیت پرسیدن افراد را به مدت محدود دارد.
نقش پدرخوانده، شازده، اعضای اصلی فرقه و نقشهای فرعی (در صورت مصونیت) به او بیگناه اعلام میشود.
نقش سایر اعضای گروه مافیا، افراد جذبشده توسط فرقه و قاتل (در صورت عدم مصونیت) به او گناهکار اعلام میشود.
در صورتی که فرد مورد نظر لباس داشته باشد، بیگناهی یا گناهکاری با توجه به لباس گفته میشود.
یک تفنگ با تیر محدود در اختیار دارد که در فاز شب قابل استفاده است.
فقط توانایی کشتن کسانی را دارد که به او گناهکار اعلام شده اند و در صورتی که بخواهد تروریست را بکشد، هر دو خواهند مرد.
توضیح: ابتدا هدف شلیک و سپس هدف پرسش اعلام میشود و نمیتواند شخصی را که به آنها گناهکار اعلام شده در همان شب بکشد.
تیر در هر شرایطی (حتی مرگ پلیس در آن شب) شلیک میشود و هیچکس نمیتواند مانع مرگ آن فرد شود.
تبصره: اگه پلیس بخواهد بیگناهی را که به او گناهکار اعلام شده را اشتباها بکشد، فرد بیگناه از خود دفاع کرده و زنده خواهد ماند؛ اما خود پلیس میمیرد.
نگهبان:
در تعدادی از شبها میتواند از یک شخص حفاظت کند. به این معنی که هیچ عمل گناهکارانهای روی شخص مورد نظر انجام نخواهد شد، مگر توسط شیطان یا جادوگر.
هر گناهکاری که بیش از 1 مرتبه اهداف نگهبان را هدف قرار دهد، ویژگی نقشش را به طور کامل از دست میدهد.
نگهبان نمیتواند بیش از 1 مرتبه از هیچ فردی حمایت کند.
فدایی:
با کشتن شدن فدایی در شب، در شب بعدی یکی از بیگناهان کشتهشده از مرگ نجات مییابد و در صورت اعدام وی، در فاز شب بعدی هیچ بیگناهی کشته نمیشود.
هنگام مرگ یا اعدام، بیگناه بینقش معرفی میشود.
خیاط از وجود فدایی در بازی آگاه نیست.
محافظ: برای یک بار میتواند از یک شخص حفاظت کند؛ در آن شب هر گناهکاری که آن شخص را هدف قرار دهد خواهد مرد، مگر قابل کشتن نباشد.
سایر نقشها
شیطان:
رهبر گناهکاران است که به صورت شهروند درآمده و در بازی حضوری تعیینکننده دارد. او تا پایان فاز شب هفتم فرصت دارد به عنوان بینقش، عضو یکی از گروههای گناهکاری شود. تا قبل از این عضویت، شیطان به طور کامل ضد ضربه و ضد پرسش است و فقط با اعدام از بازی حذف میشود.
هر گناهکاری که شیطان را هدف قرار دهد، بهطور کامل به شیطان شناسانده میشود و هر بیگناهی (به جز کاراگاه) که شیطان را هدف قرار دهد، تمام سهمیههایش را از دست میدهد و اهدافش تا انتهای بازی بیاثر خواهد بود.
او هر شب نقش یک نفر را از گاد میپرسد. در صورت گناهکاری، نقش کامل و در غیر این صورت، بیگناه گفته میشود (اهداف آنها در آن شب هم به شیطان گفته میشود). اگر نقش مورد نظر فرشته باشد، فرشته خواهد مرد.
نحوه عضویت در گروه گناهکاری: از شب سوم، شیطان به مدت محدود، یکی از افراد را به دام میاندازد (این عمل جدای از پرسش نقش است) و از بیگناهی یا گناهکاری وی مطلع میشود. در آن شب، فرد نمیتواند بدون تایید شیطان از نقشش استفاده کند؛ ولی در صورت اقدام برای استفاده، شیطان دو گزینه پیش رو دارد:
1. کشتن آن فرد بیگناه پس از استفاده از نقش او و کشتن تمام کسانی که او را هدف قرار دادهاند./کشتن فرد گناهکار (پس از استفاده از نقشش) و بیگناهانی که او را هدف قرار دادهاند و عضویت در آن گروه گناهکاری به جای او.
(در این حالت شیطان دیگر نخواهد توانست فردی را به دام افکند، قابلیت ضد پرسش و ضد ضربه بودن خود را از دست میدهد و قابلیت نیرنگ (مکر) نیز نخواهد داشت.)
2. صرف نظر از اقدام و تلاش در شبهای دیگر.
شیطان میتواند تمام نقشهای بازی به جز کاراگاه، پدرخوانده، جادوگر، جلاد یا قاتل را به دام اندازد؛ اما در صورتی که بخواهد سامورایی را هدف قرار دهد، وی، سامورایی و هر کس که در آن شب شیطان یا سامورایی را هدف قرار داده، خواهند مرد و هیچ کس نمی تواند مانع مرگ آنها شود.
بند مهم: نیرنگ (مکر) شیطان:
اگر فرد گناهکاری (چه فردی و چه تیمی) اعدام شود، شیطان میتواند از مکر خود استفاده کرده و نقش وی را بگیرد. بدیهی است که فرد اعدامی، شیطان معرفی میشود. در این حالت، شیطان با گروه مربوطه در ارتباط نخواهد بود ولی عضوی از آنهاست.
اگر فرد بیگناهی اعدام شود، شیطان میتواند از مکر خود استفاده کرده و با شیطان اعلامشدن فرد اعدامی، ذهن شهروندان را منحرف کند.
تبصره1: بدیهیاست که مکر شیطان فقط یک بار و آن هم در صورتی که شیطان عضو گروه گناهکاری نشده باشد، امکانپذیر است و نقش لباس یا جادوی جادوگر را هم باطل میکند.
او در صورتی به تنهایی برنده بازی میشود که تمام بیگناهان از بازی حذف شده باشند یا فقط یک نفر به جز شیطان در بازی بماند.
توضیح مهم: در صورتی که فرشته، شیطان را پرسیده و شناسایی کند بازهم شیطان در بازی حضور خواهد داشت و برای برد گناهکاران تلاش میکند؛ اما دیگر توانایی اعمال نقش، نیرنگ یا عضویت در گروههای گناهکاری را ندارد (البته همچنان ضد پرسش و ضد ضربه باقی خواهد ماند).
در صورت پیروزی گروههای گناهکاری یا قاتل و زنده بودن شیطان، او هم برنده بازی خواهد شد.
فرشته: بیگناه فرعی است که به صورت شهروند درآمده و محافظ بیگناهان از شر شیطان است. طی فاز شب چهارم تا ششم ماموریت دارد شیطان را شناسایی کند و هر شب یک اسم به گاد اعلام میکند. در صورت شناسایی شیطان، فرشته برنده بازی خواهد شد و از بازی کنار میرود (در داستان گفته میشود که فرشته مرده است و برندهشدن او، پس از اتمام بازی مشخص خواهد شد).
تبصره: تنها شیطان متوجه این اتفاق میشود، چون دیگر نمیتواند اعمال نقش کند.
فرشته قبل از شب چهارم قابل کشتن نیست (و فقط اگر شیطان او را بپرسد، حذف میشود)؛ اما پس از آن هیچ مصونیتی ندارد و در صورتی که هدف تیر قرار گیرد، خواهد مرد. او در هنگام مرگ بیگناه بینقش اعلام میشود.
در صورت عدم شناسایی شیطان توسط فرشته، او در ابتدای شب هفتم خواهد مرد.
در صورت اعدام شیطان و زنده بودن فرشته، به فرمان گاد، فرشته برنده بازی و از بازی خارج خواهد شد. برد و باخت فرشته در هیچ حالتی ربطی به برد و باخت بقیه ندارد.
قاتل: گناهکار فرعی است و هرشب میتواند اقدام به قتل نماید. توانایی کشتن جادوگر، پدرخوانده، خیاط، شیطان، جلاد و رویینتن را ندارد و در صورتی که بخواهد سامورایی یا تروریست را بکشد، خواهد مرد. او در تعدادی از شبها با این توضیح که نباید قتلی انجام دهد، از پرسش پلیس مصون خواهد بود. در سایر شبها، در صورت پرسش به پلیس گناهکار اعلام میشود. وی در هر شرایطی به کاراگاه گناهکار اعلام میشود.
قاتل برای 1 مرتبه می تواند از تیر گناهکاران فرار کند. بدین صورت که مثلا اگر پدرخوانده او را هدف قرار دهد، قاتل زنده خواهد ماند و اقدام به قتلش نیز انجام نخواهد شد. بند مهم: قاتل برای یک مرتبه میتواند صحنهسازی کند؛ بدین صورت که هدف قاتل (که در شب مرده)، به عنوان قاتل به بازیکنان معرفی میشود. در این حالت اگر قاتل در ادامه بازی بمیرد، صحنهسازی او و نقش واقعی آن فرد، روشن خواهد شد.
در صورتی که تعداد بازیکنان باقی مانده در بازی به 4 نفر کاهش یابد، قاتل برنده بازی میشود.
جلاد: نه گناهکار است و نه بیگناه.
جلاد قبل از هر شروع هر فاز، اعدامی را حدس میزند. اگر 3 حدس اشتباه بزند، در فاز شب بعدی خواهد مرد.
وی در صورتی برنده بازی خواهد شد که بتواند بدون اشتباه، 3 نفر از اعدامشدگان را درست حدس بزند (در ازای هر حدس اشتباه، باید یک حدس درست بیشتر بزند). در این حالات جلاد از بازی خارج خواهد شد و برد و باخت او نیز ربطی به هیچ گروه/فردی ندارد.
اگر این دو حالت رخ ندهد، جلاد برای برد باید به جمع 3 نفر آخر در بازی راه پیدا کند. در این شرایط، جلاد یکی از 2 فرد باقیمانده در بازی را به انتخاب خود اعدام میکند و بههمراه گروه/فرد باقیمانده، برنده بازی خواهد شد و بازی به اتمام میرسد. بند مهم: تا زمانی که جلاد در بازی حضور دارد، قاتل یا هیچ گروهی نمیتوانند برنده بازی شوند. هر نقشی در شب جلاد را هدف قرار دهد، هیچ اتفاقی نمیافتد.
دلقک:
نه گناهکار است و نه بیگناه. در صورت اعدام برنده بازی خواهد شد؛ به شرطی که حداقل 2 نفر پیش از او اعدام شده باشند.
اگر تا پایان بازی زنده بماند بازنده است.
اگر کاراگاه، پلیس یا شیطان او را بپرسند، بیگناه گفته میشود.
اگر دلقک هدف تیر قرار گیرد، خواهد مرد.
فراری:
بیگناه فرعی است. وی هر شب هدفی انتخاب میکند و در صورتی که هدفش هدف نداشته باشد، نزد او مخفی میشود و زنده خواهد ماند.
اگر هدفش هدف داشته باشد، فراری نمیتواند مخفی شود و در صورتی که روی خود یا هدفش اقدام به قتل صورت گیرد، خواهد مرد.
در صورتی که تا پایان فاز شب ششم زنده باشد برنده بازی خواهد شد و از بازی کنار میرود (به برد یا باخت بقیه ربطی ندارد) و در صورتی که بیگناهان پیروز شوند، او نیز برنده بازی میشود.
اگر کاراگاه یا پلیس او را بپرسند، بیگناه گفته میشود.
توضیحات کلی در رابطه با فاز شب: 1. تا انتهای بازی، فاز شب داریم و هرنقشی باتوجه به تعداد و محدودیت سهمیههاش، میتونه از اونا استفاده کنه.
2. تعداد و محدودیت سهمیهها فقط به خود فرد گفته میشه و برای هر نقشی متفاوت هست.
3. اهداف باید حداکثر تا 20 دقیقه پس از پایان فاز روز به گاد ارسال بشه وگرنه اجرا نخواهد شد. بنابراین یک هدف اولیه قبلش اعلام کنید.
4. اتفاقات قابل بازگویی: مرگها با ذکر نقش و جذب موفق فرقه+نابودی گروههای گناهکاری.
5. برخلاف ادوار گذشته، نوع مرگها در داستان اصلا به صورت واضح نخواهد بود و هیچ اعمال نقشی هم در داستان نمیاد.
6. ترتیب اعمال نقشها بدین صورت هست:
اول شلیک پلیس و بعد شلیک کاراگاه
دوم اعمال نقشهای سلبی: شازده، نگهبان و جنگیر. بعد خیاط/بازیگر
سوم نقشهای بیگناهان
چهارم نقشهای جذبی فرقه
پنجم نقشهای گروه مافیا
ششم قاتل و بعد پدرخوانده
هفتم جذب جادوگر و بعد شیطان
در انتها هم دکتر و جراح که نجاتدهنده هستن و نقشهایی که اذن گاد دارند.
(در این رابطه هم موردی بود بگین. قبل بازی قطعی میشه ترتیبها)
حتما قبل از پایان فاز اول، نقش خودتون و نقشهایی که باهاش برهمکنش دارین خیلی دقیق بخونین و اگه ابهام یا ایرادی هست بگین.
بازی از بامداد شنبه شروع میشه و جمعه فاز صفر یا معرفی هست. داستان ابتدای بازی هم جمعه منتشر میشه ایشالا.
نقشها رو دقیق بخونید و نظر بدید تا قبل شروع بازی.
(پیشاپیش بابت ادبیات زندان -که البته خاص خود شخصیتا هم هست- پوزش میطلبیم. سعی شده تا جایی که ممکنه و لحن و فضای اثر حفظ میشه، تعدیل صورت بگیره.)
پس از عزل استوار ساقی و اعلام انحلال زندان قزلقلعه، سرهنگ جلال خسروی مامور شد تا حکم انتقال زندانیان به زندان اوین را اجرا کند.
محمدامین (نگهبان ارشد زندان): واقعا حیف شد آقا ساقی رفت. امیدوارم این رئیس جدیده م اهل حال باشه.
امین (نگهبان زندان): اهل حال؟ خیلی سگ ـه. میگن هرکی میخواد رئیس زندان بشه، یک ماه قبلش میره پیش این یارو تعلیم! خدا بهمون رحم کنه.
محمدامین: تو اینا رو از کجا میدونی؟
امین: برای پیشرفت، باید اطلاعات داشت. این گام اول ـه.
محمدامین: باز شروع نکن فلسفی حرف زدن. برو ریخت و پاشایی که از قبل مونده جمع و جور کن. منم برم زندانیا رو توجیه کنم که هتل تعطیله. اینجوری که تو میگی، ک.نمون پارهس.
امین: بله. ک.نتون پارهســـت.
محمدامین: تو یعنی جدای از مایی؟
امین: بله. من در کثافتکاریهاتون ایفای نقش نکردم.
محمدامین: ببین امین از الان بخوای ....بازی دربیاری خودم جوری آدمت میکنم که...
امین: یه صدایی اومد.
محمدامین: فاااااک. چرا اینقدر زود اومد ای ریدم تو این شانس. دفترش مرتبه ببرش اونجا تا منم برم تو بند و بیام. حواست باشه اینجا نیاد اصلا. از همین اول آتو ندیم دستش.
امین: تو به فکر خودت باش. من کارمُ بلدم.
سرهنگ: این سگدونی صاحاب نداره؟
امین: چرا قربان. داره. فکر نمیکردیم اینقدر زود تشریف بیارین.
سرهنگ: فکر! مشکل مشخص شد. فکر کاریه که من میکنم. وظیفه سرباز، اجرای دستوره.
امین: بله درسته. دستور داده بودن از ساعت 11 صبح آماده باشیم. الان 10 هست.
سرهنگ: تو باید زرفام باشی. چهره مثبتنما. به ظاهر مودب. ولی در باطن... . اینجوری با مافوق حرف نمیزنن زرفام!
امین: بله قربان.
سرهنگ: بله، چی؟
امین: قربان.
سرهنگ: با من بازی نکن لعنتی. میگم چیُ تایید کردی؟
امین: قربان تایید کردم که ما باید از 7 صبح آماده میبودیم و اشتباه کردیم، قربان.
سرهنگ: یدونه قربان کافیه. نه به این حرفت نه به اون! از 5 صبح هم آماده بودین، من 4.30 میاومدم. متوجه شدی؟
امین: بله قربان.
سرهنگ: دفترم کجای این خرابشده س؟
امین: تشریف بیارید از این سمت قربان. انتهای راهرو هست.
سرهنگ: بسه دیگه اینقدر قربان قربان راه ننداز. ادب شدی. این اتاقی که الان رد شدیم چی بود؟
امین: اتاق نگهبانان هست.
سرهنگ: بریم ببینم چیه. و چرا درش نیمهباز هست. از دری که بسته نباشه خیلی بدم میاد.
امین: اگر اجازه بدین، شما رو ببرم تو اتاقتون. چند دقیقه بعدش تشریف بیارید با قهوه ازتون پذیرایی کنم.
سرهنگ: مگه چه غلطی داشتین میکردین که الان نباید بیام؟ برو کنار بینم! (درب اتاق را باز میکند.) خاااااک تو سرتون بیوجودا. گه سگ به این زندانی که شماها سربازشین. 5 دقیقه دیگه میام، چنین چیزی ببینم میری انفرادی.
امین: انفرادی مگه مخصوص زندانیا نیست قربان؟
سرهنگ: مخصوص زندانیاست و مخصوص خرگوشا و موشای پررو. 20 ثانیه از وقتت رفت.
(امین با سرعت به داخل اتاق میرود.)
3 دقیقه بعد
سرهنگ دوری در اتاق میزند و متوجه میشود که تعدادی از وسایل اتاق مال رئیس زندان نیست و نگهبانها وسایل کهنه خود را با آنها جابجا کردهاند.
سرهنگ (داد میزند): پس این افسر نگهبان کجاست؟
محمدامین: سلام. در خدمتم قربان. عذرخواهی میکنم از طرف سرباز زرفام.
سرهنگ: خوبه تو سلام بلدی. ولی از طرف کسی عذرخواهی نکن شاکری. وگرنه فکر میکنم چیزی که بابت عذرخواهی کردی کار خودت بوده. چهره ت اونی نیست که فکر میکردم. انتظار داشتم شرورتر باشه. ولی به همون نامرتبی هستی که میگفتن. حتی بدتر. لباساتُ درست کن. چه وضعیه این سر و شکل.
محمدامین: اطاعت قربان.
سرهنگ: دفتر من زیادی روشنه. پردهشُ عوض کن. رو اون تخت سگمم نمیخوابه. تا ظهر عوض نشده باشه میدم بخوابوننت. کلید کمد منم پیش تو باید باشه.
محمدامین: چشم قربان. همه رو انجام میدم. تخت و هرچی که دارم متعلق به شماست.
سرهنگ: زبون نریز. بریم ببینیم این رفیقت تو این چند دقیقه چه کار کرده.
محمدامین: جسارتا قرار بود چه کاری انجام بده؟
سرهنگ: لونهتون از خونه سگ و گربه نامرتبتر بود. برو تا من میرسم اونجا کمکش کن. که خفهتون نکنم همین اول کاری.
محمدامین (سرخ میشود.): الساعه.
1 دقیقه بعد
محمدامین و امین در گوشه اتاق منتظرند تا سرهنگ وارد شود.
محمدامین: دهنتُ سرویس میکنم اگه چیزی فهمیده باشه.
امین: نفهمیده. اوه. اومد.
سرهنگ (دم در توقف کرده و وارد نمیشود. نگاهی به اتاق میاندازد.) : خوبه. تازه شد سگدونی. حسابی تمیزش کنید تا عصر، جوری که سگ ظرف غذاشُ میلیسه میخوام تمیز باشه. خب. کیُ دیگه باید بشناسم اینجا به جز اون پفیوزای خلافکار؟
محمدامین: آقا یوسف. آشپزمون و علی که اجباریشُ میگذرونه. و الان مرخصیه.
سرهنگ: غلط کرده. تا شب وقت داره خودشُ بهم معرفی کنه. هتل ساقی اینه پس. هرکی هر گهی بخواد میخوره همه هم دور هم خوشحالن.
امین (زیر لب): دیدی حدسم درست بود ممل.
محمدامین: خفه شو تا دهن...
سرهنگ: چی میگین اونجا؟ من گوشم تیزه. حواستون به خودتون باشه. زرفام زندانیا رو به خط کن تو سلول. بگو بین حرفام از کسی صدا در بیاد زبونشُ میبُرم. 5 دقیقه دیگه میام.
امین: چشم قربان.
سرهنگ: تو ام بیا بریم محل اعدامُ نشونم بده آقای ممل.
محمدامین: ماشالا گوشتون خیلی تیزه. بفرمایید بریم قربان.
5 دقیقه بعد
سرهنگ (در مسیر ورود به زندان): این دستگاه اعدام نیاز به تعمیر داره. بعدا جزئیاتشُ بهت میگم.
محمدامین: چشم قربان. البته تو بند اعدامی نداریم. اکثرا خردهپا هستن.
سرهنگ: داریم. حکم چنتاشون میاد فردا.
محمدامین: کیا؟
سرهنگ: به تو ربطی نداره.
محمدامین: درسته.
سرهنگ: درد. باید بگی بله قربان.
محمدامین: بله قربان. به من چه اصلا.
سرهنگ: توضیح لازم نبود.
محمدامین: درسته. ببخشید. بله قربان. تکیه کلاممه دیگه. ببخشید.
سرهنگ: حذفش کن. بعد ساعت اداری میتونی استفاده کنی.
محمدامین: چشم.
سرهنگ: بریم ببینیم این رفیقت چه کار کرده.
محمدامین: رفیق نیستیم البته. خوشمم نمیاد ازش حقیقتا. اخلاقمون باهم نمیخونه.
سرهنگ: چرا؟ مشکل از کدومتونه؟ ولش کن بعد از ساعت اداری ازت میپرسم. فعلا ازین پفیوزا زهر چشم بگیرم.
سرهنگ وارد محل استقرار زندانیان میشود. یک راهروی بزرگ، که هر سمت آن 10 سلول قرار دارد.
سرهنگ: چنتاش پره؟
امین: 16 تا.
سرهنگ: خوبه. با اون 4 تا سلول کار دارم. خیلی کار داریم امروز. توجیه شدن؟
امین: بله قربان.
سرهنگ وارد راهرو میشود.
سرهنگ: هرچی قبلا تو اینجا دیدین و هرکاری قبلا کردین فراموش کنین. هتل ساقی مرد. از الان اینجا یه زندان واقعیه. منم رئیسشم. اگه آدم باشین، کاریتون ندارم. اگه آدم نباشین، آدمتون میکنم. این زندان قراره منحل بشه. ولی من میخوام که نشه. هم به نفع شما نفلههاست که به جهنم منتقل نشین. هم من برنامههایی که دارم اجرا میکنم. همکاری کنید، سودش به خودتون میرسه. بازی دربیارین، از جهنم بدتر میشه اینجا براتون.
صدایی زیر لب: از جهنم بدتر چیه دیگه؟
سرهنگ: کی بود بیاجازه زر زد؟ (داد میزند): میگم کدوم پفیوزی بود؟
هرکس فقط 1 پست 1 خطی به عنوان سلام و شروع بده تا بامداد که بازی شروع بشه. حرف زیادی نزنید فعلا. پست که دادین، نقش و سهمیهها و ویژگیهایی از نقشتون که فقط باید خودتون بدونین میگم بهتون.